+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Entertainment en film

Entertainment en film

De entertainmentsector is gebouwd op creativiteit, kunst en beleving. Wij willen creaties en de makers daarvan in hun recht laten staan en bieden daarnaast bescherming aan de personen en bedrijven die dergelijke creativiteit mogelijk maken. Kunst gaat vaak gepaard met investeringen, zowel in tijd en moeite, als in geld. Om die investeringen om te zetten in waarde, zijn heldere overeenkomsten en brede kennis van het recht nodig.

REPUTATIESCHADE

Onze kennis en ervaring in de entertainmentsector beslaat een breed palet aan rechtsgebieden waarmee wij iedereen die in deze sector kunnen helpen. Zo zijn wij onder andere gespecialiseerd in de juridische bescherming van intellectueel eigendom zoals auteursrecht, handelsnaamrecht, portretrecht en merkenrecht, de met creativiteit samenhangende overeenkomsten en de zakelijke kant van dat recht, zoals het ondernemingsrecht. Verder zijn wij gespecialiseerd in mediarecht. Denk hierbij aan onrechtmatige publicaties, zaken over reputatieschade, vrijheid van meningsuiting en bijvoorbeeld fake reviews op recensiewebsites. Wij kunnen u daarnaast doorverwijzen naar fiscalisten, notarissen en financieel adviseurs met wie wij vaak en succesvol samenwerken.

INTELLECTUEEL EIGENDOMSRECHT

Intellectueel eigendom, ook wel ‘IE’ of ‘IP’ genaamd (van het Engelse Intellectual Property), is in beginsel een verbodsrecht en vormt de kern van veel overeenkomsten in de entertainmentbranche. Door middel van dat verbodsrecht heeft de creatieve bedenker en maker het recht om anderen te verbieden zijn creatie openbaar te maken, te kopiëren of bijvoorbeeld iets te doen of maken wat op zijn creatie lijkt. Uiteraard kan een dergelijk recht worden overgedragen, maar er kan ook alleen toestemming worden verleend voor het gebruik ervan. In veruit de meeste gevallen moet die overdracht of toestemming volgens de wet schriftelijk gebeuren. Voor die overdracht of toestemming kan de bedenker of maker een vergoeding vragen. Op deze manier kan creativiteit worden omgezet in economische waarde. Managers en bijvoorbeeld boekingsagenten kunnen hun werk blijven doen door mee te delen in de economische waarde van creativiteit.

WIJ ZITTEN IN UW TEAM

Om die economische waarde volledig te benutten, is het belangrijk het wettelijk systeem van het intellectueel eigendom enigszins in de vingers te hebben. Wij adviseren daar graag in, maar nog liever maken wij als juridische sparringpartner deel uit van uw team. Voorkomen is immers beter dan genezen. Als een inbreuk op een intellectueel eigendom of overeenkomsten dreigt plaats te vinden of heeft plaatsgevonden, dan bent u bij ons ook aan het juiste adres. Door slim te onderhandelen en als het moet te procederen zorgen wij ervoor dat de inbreuk stopt en de schade kan worden verhaald.



Recente blog berichten • Entertainment en film

05-01-2021 - door Margriet Koedooder

ONLYFANS: toekomstig een miljarden business voor artiesten en hun fans?

ONLYFANS: toekomstig een miljarden business voor artiesten en hun fans? Een tijdje terug schreef ik een artikel over een nieuw platform genaamd Beatstars. Makers van muziek kunnen via dat platform wereldwijd hun beats verkopen en dat bracht de Nederlandse Young Kio bepaald geen windeieren. Dit keer aandacht voor een ander nieuw platform: OnlyFans. Al een aantal jaar is het duidelijk dat heel veel nieuwe Tech-ontwikkelingen in de entertainmentbranche gericht zijn op het realiseren van een directe band tussen de artiest en zijn of haar fans. Dit nieuwe platform lijkt daarvan een geslaagd voorbeeld te worden. Wordt OnlyFans in 2021 de TikTok van 2020? In onderstaand artikel leg ik uit wat OnlyFans precies is en doet. Seksindustrie De seksindustrie is al decennialang de voorloper als het gaat om het ontwikkelen of als eerste omarmen van nieuwe technologische ontwikkelingen in de privésfeer. Het gebruiken van 06-telefoonnummers, VHS-videobanden, DVD’s, internet, websites, streaming, nieuwe verdienmodellen, internetbetalingen…. Al deze ontwikkelingen werden als eerste door de seksindustrie bedacht of omarmd. Het is dan ook geen wonder te noemen dat de bedenker van OnlyFans zijn roots in de seksindustrie heeft. Artiest en fans Alhoewel OnlyFans (opgericht in 2016 door de huidige CEA Tim Stokely) in 2016 begon als een platform waarop artiesten clips en foto’s konden plaatsen tegen een maandelijkse abonnementsprijs, werd vanaf 2018 alles anders. Toen kocht Leonid Radvinsky, eigenaar van pornobedrijf MyFreeCams, 75% van het moederbedrijf van OnlyFans, te weten Fenix International Ltd. Sindsdien gaat het erg goed met dit platform. Aanvankelijk werd het platform vooral gebruikt door sekswerkers, die vanuit de huiskamer films konden uploaden die voor ‘fans’ van de betreffende sekswerker toegankelijk werden gemaakt in een abonnementsvorm. Het platform zorgt er voor, dat iedere uploader van content – of het nou seksvideos, muziek, fitnesslessen of andere content is – rechtstreeks de inkomsten ontvangt voor de door de ‘ fans’ betaalde abonnementsgelden. Een ‘fan’ abonneert zich niet op het platform, maar naar eigen keuze op een favoriete sekswerker, artiest, instructeur of andere content uploader. Deze uploader ontvangt zo maandelijks inkomsten, want de fan betaalt een bedrag per maand. Daarnaast kan de uploader fooien ontvangen en is er een pay-per-view mogelijkheid. Zelfs voor goede doelen is OnlyFans een geweldig effectief platform, zo bleek vorig jaar, toen de Amerikaanse Kaylen Ward met haar actie ‘The Naked Philantropist’ via OnlyFans 1 miljoen dollar wist op te halen voor de bestrijding van de grote branden in Australië. Fans die via haar OnlyFans-account 10 dollar betaalden ontvingen van haar een naaktfoto. Zo simpel is het. Ferry Doedens en Patricia Paay Onlangs kwam in het nieuws dat er via het internet pikante foto’s en video’s werden verspreid van voormalig GTST-acteur Ferry Doedens. Het was enige tijd onduidelijk of het hierbij ging om nepmateriaal of bijvoorbeeld om privé-opnamen die – net als destijds bij Patricia Paay – door een boosaardige figuur op het internet waren geplaatst. Maar recentelijk bleek dat Doedens onder het pseudoniem Ferdinand Diego zelf een nieuwe acteer-carrière in de seksindustrie is begonnen op het platform OnlyFans. Naar verluidt heeft Doedens inmiddels 4000 abonnees. Uitgaande van een abonnementsprijs van 10 – 20 euro per maand (de uploader kan dat zelf bepalen) levert dat hem dus tenminste € 40.000 – 80.000 omzet per maand op. Indien Patricia Paay destijds – nadat de verspreiding van haar plasseksfilmpje terecht werd verboden – via dit platform alsnog een bedrag per maand had ontvangen van alle ‘fans’ die haar filmpje destijds hebben gezien, had haar dat heel veel meer opgeleverd dan de schamele schadevergoeding die de rechtbank haar uiteindelijk als schadevergoeding toekende. Zo bezien opent dit platform ook ongekende nieuwe mogelijkheden voor slachtoffers van eerder zonder toestemming verspreidde seksfoto’s en video’s. Het definitief verbannen van verboden materiaal van het internet is immers in de praktijk feitelijk onmogelijk gebleken. Maar wat als je het materiaal voortaan zelf onder een betaalknop exclusief toegankelijk kunt maken? Dat opent geheel andere perspectieven. Ook juridisch. Diamant Terug naar het platform. Hoe werkt het? En wat levert het op? De uploader draagt 20% van de inkomsten af aan OnlyFans, die daar zelf ca. 12% netto aan overhoudt. Onder de kop ‘OnlyFans Is A Billion-Dollar Media Giant Hiding In Plain Face’ publiceerde Bloomberg op 5 december 2020 een artikel over OnlyFans. Daaruit blijkt, dat het platform volgens CEO Stokely dagelijks zo’n 500.000 nieuwe ‘fans’ aantrekt en meer dan 200 miljoen dollar per maand uitbetaald aan de uploaders. In totaal heeft het platform inmiddels 1 miljoen uploaders en een omzet van 2 miljard dollar gerealiseerd in 2020! OnlyFans is als bedrijf zelf dus goed voor een jaarlijkse eigen verkoop-omzet van 400 miljoen dollar. En dat is pas het begin…. Cardi B Want inmiddels weten ook steeds meer ‘gewone’ artiesten het platform te vinden. Zo lanceerde Cardi B haar nieuwe song ‘Wap’ vorig jaar ook via OnlyFans, waar de fans van deze artieste tegen betaling toegang kregen tot bijzondere foto’s en video’s. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een video met achtergrondmateriaal over het maken van de videoclip voor ‘Wap’. Of aan een ‘behind the scenes’ video over een fotoshoot voor een blad. Ook Beyoncé schonk al eerder aandacht aan OnlyFans en sindsdien gaat het hard met het platform. Tenminste, als we de CEO op zijn woord mogen geloven. Maar ik geloof hem zeker, want inmiddels kun je ook 1-op-1 sessies verkopen aan fans, bijvoorbeeld als je een instructeur bent of in de wellness-sector werkzaam bent. De mogelijkheden zijn in feite eindeloos. Promotie Bij het platform hoort een blog – blog.onlyfans.com – waarin overzichtelijke artikelen staan over allerlei onderwerpen waarmee de nieuwe OnlyFans-uploader zoal te maken krijgt. Veel aandacht gaat daarbij toe naar de vraag hoe iemand de eigen account onder de aandacht kan brengen onder potentiële, toekomstige fans. Aanwezigheid op andere social media blijkt daarvoor toch wel onmisbaar. Zo wordt een uploader aangeraden een Twitter-account te koppelen aan het eigen OnlyFans-profiel. Maar Instagram en Facebook zijn eveneens onontbeerlijk voor de promotie van de eigen OnlyFans-account. Ook promotie via forums, de eigen website, eigen blog-account en via nieuwsbrieven wordt aangeraden.  Evenals het maken van interessante nieuwe content in samenwerking met andere content eigenaren met een OnlyFans-account. Conclusie OnlyFans gaat onmisbaar worden in de mediamix van artiesten. Alhoewel er natuurlijk heel veel influencers en artiesten zijn die al veel geld verdienen via Instagram, YouTube en andere social media, is in het geval van OnlyFans met name de rechtstreeks band van de artiest met de fan het meest interessant. Dat belooft artiesten veel goeds voor de toekomst. ©Margriet KoedooderDé advocaat voor cliënten werkzaam in de muziek, media en entertainmentInfo: mkoedooder@devos.nl  

Lees meer

11-11-2020 - door Victor den Hollander

Youtubers en Vloggers lopen kans op boetes na invoering nieuwe Mediawet

De nieuwe Nederlandse Mediawet[1] die geldt per 1 november 2020 verbiedt Youtubers en Vloggers o.a. sluikreclame te maken. Dit is in de zomer ook aangekondigd door minister Slob[2]. In het FD verscheen vandaag een artikel[3] (door veel media[4] opgepikt) over het verdienmodel van de vloggers wat in gevaar zou komen door het niet meer mogen aanprijzen van producten (tegen betaling). In Nederland zijn hier twee belangrijke instanties te onderscheiden. De Reclame Code Commissie (een orgaan van de Nederlandse Stichting Reclame Code, dat beoordeelt of een reclame-uiting voldoet aan de Nederlandse Reclame Code; een initiatief van de reclamewereld zelf, en kan geen boetes opleggen) en Het Commissariaat voor de Media (een zelfstandig bestuursorgaan dat bij wet is aangesteld voor het houden van toezicht op naleving van -onder andere- de Mediawet; kan wél boetes opleggen). Eerder is Enzo Knol[5] berispt in een procedure die door de Reclame Code Commissie[6] was gestart; Enzo was ineens wel érg enthousiast over Boerderij Chips. Deze berisping heeft onder andere geresulteerd in de toevoeging onder de bewuste video op Youtube; ‘Deze video is mede mogelijk gemaakt door Boerderijchips van Hoeksche Hoeve B.V.’[7]. Wat na invoering van de nieuwe Mediawet wel en niet mag, is in een handige ‘routekaart’ door Het Commissariaat voor de Media opgesteld[8]. Belangrijk voor Vloggers en Youtubers is dat ze -omdat ze een ‘kanaal’ bezitten op Youtube- beboet zouden kunnen worden indien ze toch gebruik maken van reclameuitingen, en zich niet aan de regels houden. Daar komen dan de toezichtkosten van jaarlijks € 220,- aan het Commissariaat voor de Media en € 400,- voor de Kijkwijzer (onderdeel van het NICAM) bij. Er mag geen overmatige aandacht voor het product zijn, en productplaatsing is o.a. verboden in video’s voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Ik lees in het FD dat de ‘nieuwe regels niet gelden voor posts op sociale media als Instagram’. Of dat houdbaar is moet volgens mij nog blijken; Een Youtube-kanaal kan je ook als sociaal kanaal zien waar je reacties kan geven op de ‘posts’ van gebruikers. En qua bereik zijn de platformen ook vergelijkbaar; Youtube heeft ongeveer 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland, en Instagram 3,4 miljoen[9]. Een Youtube-filmpje van Enzo Knol (op dit moment 2,5 miljoen Youtube-abonnees), wordt al snel 500.000 keer bekeken[10]. Dan is het bereik in theorie net zo groot als bijvoorbeeld een aflevering van het populaire programma First Dates[11] (555.000 kijkers) waar afgelopen weekend een Nederlandse Instagrammer al tot ‘Influencer’ werd bestempeld met 481.000 Instagramvolgers[12]. Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste boetes, hoe hoog ze zijn, en of ze worden aangevochten. Dit artikel verscheen het eerst op devos.nl op 11 november 2020. Victor den Hollander (vdenhollander@devos.nl)   [1] https://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/2020-11-01 [2] https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/09/02/minister-slob-wijzigt-mediawet-om-toekomst-publieke-omroep-te-versterken [3] https://fd.nl/economie-politiek/1363549/vloggers-mogen-geen-producten-meer-aanprijzen-verdienmodel-in-gevaar [4] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verdienmodel-vloggers-op-de-schop-producten-aanprijzen-in-ruil-voor-geld-mag-niet-meer~b09303f3/ https://www.villamedia.nl/artikel/ddma-wil-duidelijkheid-van-commissariaat-over-mediawet-voor-youtubers https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/vlogger-mag-geen-producten-meer-aanprijzen-verdienmodel-gevaar/ https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5196238/verbod-vlogger-producten-aanprijzen-verdienmodel https://www.nu.nl/media/6089646/vloggers-mogen-producten-niet-meer-onbenoemd-aanprijzen-in-ruil-voor-geld.html [5] Zie hierover o.a. de bijdrage van Margriet Koedooder uit januari 2020; https://www.devos.nl/nieuws/reclamerecht-leermoment-voor-influencers-en-vloggers-knolpower-en-boerderijchips-op-de-vingers-getikt [6] https://www.ie-forum.nl/artikelen/betaalde-samenwerking-vlogger-en-hoeksche-hoeve-resulteert-w-l-in-reclame-uiting [7] https://www.youtube.com/watch?v=9mqtShGG_2E&feature=emb_title&ab_channel=EnzoKnol [8] https://www.cvdm.nl/sites/default/files/files/Infosheet%20de%20regels%20voor%20commerci%C3%ABle%20mediadiensten%20op%20aanvraag.pdf [9] https://thebigstory.nl/social-media-in-nederland-in-2020-facebook-stijgt-licht-instagram-stijgt-sterk/ [10] https://www.internetsuccesgids.nl/inkomen-enzoknol-hoeveel-verdiend-hij/ [11] https://kijkonderzoek.nl/ [12] Jill van Dooren; https://www.instagram.com/jilllvd/?hl=nl

Lees meer



Hoofdcategorie

Creatieve industrie

De topsector Creatieve Industrie is een van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie. Deze sec... Lees meer

Werkwijze en Tarieven

Snel, efficiënt en to the point, zo werken we het liefst.

BEKIJK HIER AL ONZE TARIEVEN EN WERKWIJZE

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Website by Omelette Du Fromage