+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Mode en design

Mode en design

Binnen de creatieve industrie neemt fashion en design een bijzondere plaats in. Dutch design is wereldberoemd. Denkt u maar aan de minimalistische ontwerpen van Rietveld, de beroemde Gispen stoelen maar ook aan de sloophouten tafel van Piet Hein Eek. Maar design is meer dan meubels alleen, het kan ook gaan om bijzondere stoffen, lampen of zelfs om een heel gebouw zoals de beurs van Berlage.

MODEBRANCHE

De modebranche is toonaangevend en van belang voor de werkgelegenheid van velen. Kleding (maar ook schoenen) worden zowel online als offline verkocht of het nu gaat om confectie, merkkleding of de pareltjes van toonaangevende ontwerpers. De Vos & Partners heeft jarenlange ervaring met de juridische begeleiding van ontwerpers, of het nu gaat om design, producten, schoenen of mode. Ook richten wij ons op de rest van de keten; de producent, de merkleverancier, de toeleveranciers en bijvoorbeeld de webwinkels.×

LIEFHEBBERS VAN FASHION & DESIGN

Wanneer u ons advocatenkantoor in de P.C. Hooftstraat te Amsterdam betreedt zult u kunnen zien dat wij van design houden. Voor ons interieur is een toonaangevend bureau Muller en Van Tol ingeschakeld. En alles wat u ziet, of het nu gaat om de Eames stoelen, de Ingo Maurer lampen, of de bekleding van Kvadrat, is uiteraard origineel.

Spreker en publicaties

De Vos & Partners organiseert regelmatig bijeenkomsten die een actueel maatschappelijk en/of cultureel relevant onderwerp behandelen. Deze borrels geven wij vaak een naam, zoals de CRIB-borrel (CReatieve Industrie Borrel) en de I&I sessies (Innovatie & Inspiratie sessies). Meldt u zich bij ons aan, als u daar behoefte aan heeft.

Partner Els Doornhein is al meer dan 20 jaar actief op het gebied van fashion en design. Zij geeft regelmatig lezingen en cursussen over alles wat dit onderwerp te maken heeft. Els heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken diverse workshops over de bescherming van intellectueel eigendom, als ook de aanpak van inbreuk gegeven. Het Ministerie heeft ‘de gouden tips van mr Els Doornhein bij inbreuk’ ( link toevoegen) in een grote oplage uitgegeven.

WAT DOET EEN FASHION & DESIGN ADVOCAAT?

Een fashion & design advocaat is gespecialiseerd in de vele soorten juridische vragen die spelen bij  ontwerpers, producten, ondernemers en verkopers:

Advisering van ontwerpers en ondernemers over de bescherming van hun werk; de (on)mogelijkheden. Wat zijn de grenzen ? In hoeverre mag je je door het werk van anderen laten inspireren ? Wat is de rol van trends, mode en stijl ? Wanneer maak je inbreuk?

De (daadwerkelijke) bescherming van ontwerpen, het uiterlijk van het nieuwe product of de naam daarvan. Het gaat hierbij om auteursrecht, model- en merkbescherming;

Het begeleiden van het onderhandelingstraject met een nieuwe partner of producent. Door direct mee te denken bij de inhoud en contouren van het voorstel voor de samenwerking.

Onderdeel hiervan vormt het opstellen van een geheimhoudings- of intentieovereenkomst op maat. De volgende stap zal een samenwerkingsovereenkomst, licentie of bijvoorbeeld ook de oprichting van een gezamenlijke onderneming kunnen zijn. Natuurlijk kunt u ook voor de vastlegging van de afspraken over de productie in het buitenland in een productie overeenkomst, kunt u bij ons terecht;

Het verzorgen van de overeenkomsten met alle andere partijen die betrokken zijn bij de verkoop of lancering van het mode of design product, of dit nu een distributeur of handelsagent dan wel een winkelketen is;

Advisering over en opstellen van algemene inkoop of verkoopvoorwaarden. Ervoor zorgen dat uw webshop juridisch deugt en voldoet aan de relevante wetgeving op het gebied van kopen op afstand en de regels over oneerlijke handelspraktijken en vergelijkende reclame;

Het adviseren van werkgevers over beleid en bepalingen in de arbeidsovereenkomst met betrekking tot “creaties en/of uitvindingen” van werknemers. Denkt u ook aan het maken van de juiste afspraken met ontwerpers of andere zelfstandigen die u bij het ontwerpproces inschakelt.De aanpak van inbreuk op uw ontwerp. Proces advies en inschatting van uw kansen. Belangenbehartiging in het geval van geschillen.

VOOR WIE ONZE FASHION & DESIGN ADVOCATEN WERKEN:

De Vos & Partners werkt voor alle gelederen binnen de branche. U kunt denken aan de ontwerpers, mode ondernemingen, handelsagenten, distributeurs maar ook aan de merkhouders.

HOE WERKEN ONZE MODE EN DESIGN ADVOCATEN?

De Vos & Partners heeft zoals uit het voorgaande blijkt zeer ruime ervaring op het gebied van mode en design. Veel cliënten gingen u voor. Wij bieden de hoogste kwaliteit en deskundigheid, tegen een redelijke prijs en in een informele sfeer. De mode en design advocaten van De Vos & Partners gaan in uw belang net wat verder en bouwen met u een persoonlijke band op. Ons doel is u zo snel en effectief mogelijk te helpen zowel binnen als buiten de rechtszaal. Ons kantoor maakt deel uit van een internationaal netwerk van advocatenkantoren, wat betekent dat uw belangen ook internationaal goed behartigd kunnen worden.

EEN AANTAL VOORBEELDEN VAN ZAKEN WAARBIJ DE VOS & PARTNERS BETROKKEN WAS

Procedures over de vraag of sprake was van inbreuk op design lampen, stoffen, sportschoenen, kleding, dames schoenen, mode artikelen, rieten manden, vormgevingsproducten, kinderspeelgoed, knutselartikelen voor kinderen, prints, software, de look en feel van websites, verschillende concepten en formats.

Gepubliceerd :

http://www.ie-forum.nl/backoffice/uploads/file/IE-Forum%20Vzr%20Rechtbank%20’s-Hertogenbosch%2025%20juni%202012,%20zaaknr%20246937-KG%20ZA%2012-310%20(DP%20Factory%20B_V_%20tegen%20Stoffengroothandel%20%5BX%5D)%20geanonimiseerd.pdf

http://www.ie-forum.nl/artikelen/auteursrecht-belicht

Het optimaliseren van de algemene voorwaarden en het privacy statement van verschillende (mode) webwinkels.



Recente blog berichten • Mode en design

06-07-2021 - door lisanne bruggeman

Duurzaamheidsclaims in de fashionindustrie

​​​​​​“100% organic/recycled/biologic”, “eco-friendly”, “better cotton”, “conscious”, “fairtrade”, “sustainable”: zomaar wat termen die we regelmatig op kledinglabels tegenkomen. Je gaat ervanuit dat een item met zo’n label milieuvriendelijker is gemaakt dan zonder. Maar is dat wel zo? Volgens recent onderzoek van de Changing Markets Foundation, een organisatie die zich inzet voor een duurzamere economie, lapt 59% van de bedrijven in het Verenigd Koninkrijk die groene claims gebruiken de Britse regels aan zijn laars. De Europese Commissie kwam bij een breder onderzoek in januari 2021 tot de conclusie dat 42% van de claims onjuist of misleidend is. Dat onderzoek omvatte naast kleding ook andere producten. Dit soort praktijken, waarbij bedrijven zich “groener” voordoen dan zij daadwerkelijk zijn, is ook wel bekend onder het begrip “greenwashing”. Greenwashing is verboden als de informatie op de labels feitelijk onjuist is, misleidt of essentiële informatie achterwege laat én de (doorsnee-)consument daardoor kan besluiten het artikel te kopen, wat hij of zij anders niet had gedaan. Het zonder toestemming aanbrengen van een label, zoals het label van Fairtrade of het Better Cotton Initiative, is altijd misleidend (en kan ook een merkinbreuk opleveren). Wat is een goede claim? Eind januari 2021 heeft de Nederlandse toezichthouder op het gebied van het consumentenrecht, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), een leidraad “Duurzaamheidsclaims” vastgesteld. In deze leidraad heeft de ACM vijf vuistregels vastgesteld waaraan een goede duurzaamheidsclaim zou moeten voldoen. De vijf vuistregels van de ACM zijn: 1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel een artikel heeft Zorg voor een begrijpelijke en eenvoudige claim en leg duidelijk uit waarop de claim betrekking heeft. De claim moet een specifiek meetbaar duurzaamheidsvoordeel beschrijven. Het moet helder zijn of een claim, zoals “100% gerecycled materiaal” of “T-shirt van biologisch katoen”, betrekking heeft op het gehele artikel of alleen op (een deel van) de bestanddelen of de verpakking. Houd er rekening mee dat sommige termen wettelijk beschermd zijn. 2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten (en update ze) Zorg ervoor dat de claim kan worden onderbouwd met bewijs, dat gebaseerd is op feiten, juist is en actueel is. Het moet duidelijk zijn van wie het bewijs afkomstig is en hoe dit tot stand gekomen is. De ACM hanteert als vuistregel dat een claim concreet is over de voordelen. Bij algemene claims geldt een zwaardere bewijslast dan bij concrete claims. 3. Wees eerlijk in vergelijkingen met andere artikelen of bedrijven Breng consumenten niet in verwarring en benoem concreet welke vergelijking wordt gemaakt. Maak alleen vergelijkingen tussen producten van dezelfde soort (vergelijk een sportschoen bijvoorbeeld niet met een spijkerbroek). 4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf Maak duidelijk onderscheid tussen de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf en het product. Een claim over toekomstige doelstellingen richting consumenten is alleen toegestaan als daar een duidelijke, concrete en meetbare aanpak achter zit. Wees zo specifiek mogelijk en verschaf consumenten gedetailleerde informatie over de duurzaamheidsdoelen. 5. Maak visuele claims en keurmerken behulpzaam en niet verwarrend Gebruik geen afbeeldingen die consumenten een verkeerde indruk kunnen geven. Wees duidelijk over waar een keurmerk voor staat. De ACM noemt als voorbeeld het Better Cotton Initiative-keurmerk. Volgens de ACM moeten bedrijven die dit keurmerk gebruiken consumenten informeren dat producten met dit keurmerk niet gegarandeerd gemaakt zijn van “better cotton”, maar consumenten de productie hiervan bij aankoop wel steunen. Vergeet tot slot niet dat milieuclaims ook moeten voldoen aan de Milieu Reclame Code van Stichting Reclame Code. De ACM handhaaft De ACM heeft inmiddels ruim 70 bedrijven in de kledingsector aangeschreven en hen verzocht kritisch naar hun claims te kijken. Bij overtreding kan de ACM boetes opleggen die kunnen oplopen tot € 900.000, = per overtreding of een percentage van de omzet. Nieuwe regels op komst De Europese Commissie denkt op dit moment na over nieuwe wetgeving die ziet op het onderbouwen van groene claims. De verwachting is dat zij binnenkort met een wetgevingsvoorstel komt. Meer informatie daarover is hier te vinden.

Lees meer

19-03-2020 - door Els Doornhein

Informatie De Vos en Partners over het Corona-virus

Beste cliënten, Het Corona-virus houdt de hele wereld in zijn greep. Inmiddels ervaart ook de advocatuur en de rechtspraak de gevolgen. Door middel van deze e-mail willen wij u meer algemeen informeren over de gevolgen voor de behandeling van uw zaak. Voor specifieke vragen kunt u altijd telefonisch contact opnemen met uw behandelend advocaat. Wij hebben goede ICT-voorzieningen en een gedreven team. We zullen ons uiterste best voor u doen! Rechtspraak De Rechtspraak heeft recentelijk besloten vanaf dinsdag 17 maart 2020 de rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere colleges – in eerste instantie tot 6 april 2020 - te sluiten. Urgente zaken gaan wel door. Dat zijn zaken waarbij een rechterlijke beslissing niet achterwege kan blijven. Voor civiele zaken moet u daarbij denken aan faillissementen, zittingen rond verplichte zorg, urgente familiezaken en spoedeisende kortgedingen of zaken waarbij de wettelijke termijnen, bijvoorbeeld voor bezwaar, beroep of hoger beroep in gevaar komen. Het gerechtsgebouw en de centrale balie zijn vanaf 17 maart 2020 niet meer vrij toegankelijk. Voor de zaken die wel doorgaan, geldt dat vanaf 17 maart 2020 er geen publiek meer bij de zittingen aanwezig mag zijn. Voor de zaken die wel door moeten gaan, wordt er heel terughoudend omgegaan met het aantal aanwezigen. Alleen procespartijen mogen nog met een beperkte delegatie aanwezig zijn in de zitting zaal. De komende dagen zal er meer informatie van de Rechtspraak komen. Wij houden dat voor u nauwlettend in de gaten. Daar waar uw zaak in de knel komt, zal de behandelend advocaat rechtstreeks contact met u opnemen. Vermoedelijk gaan schriftelijke procedures voorlopig wel door. Maar er worden alleen uitspraken gedaan waar dat kan en moet. Uitspraken worden gedaan zonder publiek en in beperkte aanwezigheid van journalisten. De Rechtspraak roept een ieder op geen telefonisch contact op te nemen. U kunt voor meer informatie beter uw advocaat bellen. Kantoor Op dit moment is ons kantoor geopend. Een deel van onze mensen werkt vanuit huis en een deel werkt vanuit het kantoor. Ook hebben wij besloten – in ieder geval tot 6 april 2020 –  geen bezoeken aan ons kantoor meer toe te staan. Dit om onnodige besmettingen te voorkomen. Alleen in uitzonderlijke gevallen is een bijeenkomst op ons kantoor mogelijk. Contact met onze advocaten kan op dit moment beter via de telefoon en/of Skype plaatsvinden. Wij vragen uw begrip daarvoor. Grote uitdaging We staan met z’n allen voor een grote uitdaging. Maar wij blijven ons als kantoor volledig voor uw zaak inzetten en zullen er alles aan doen om u tijdig te informeren en de eventuele nadelen voor u zo klein mogelijk te houden. Bedankt voor het vertrouwen in ons kantoor en onze advocaten!

Lees meer



Hoofdcategorie

Creatieve industrie

De topsector Creatieve Industrie is een van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie. Deze sec... Lees meer

Werkwijze en Tarieven

Snel, efficiënt en to the point, zo werken we het liefst.

BEKIJK HIER AL ONZE TARIEVEN EN WERKWIJZE

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Website by Omelette Du Fromage