+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Muziek

Muziek

Voor sommige muzikanten, dj’s en artiesten is het weggelegd om van hun hobby hun beroep te maken. Een talentvolle artiest of auteur kan beroemd worden zonder enige zakelijke of juridische kennis. Maar het is dan wel de vraag of de geldstromen de juiste kant op gaan. Muziek bestaat uit noten, maar ook en vooral uit rechten. Deze rechten kunnen worden geëxploiteerd, verkocht, overgedragen of er kan inbreuk op worden gemaakt door anderen. Door de exploitatie van deze rechten ontstaan er geldstromen. De personen, bedrijven en organisaties die zich met deze rechten en geldstromen bezig houden worden tezamen  de muziekindustrie genoemd. Van oudsher is de ontwikkeling van de muziekindustrie nauw verbonden met technologie. Het zijn vooral technische uitvindingen zoals de fonograaf, radio en televisie, opnametechnieken en het internet die de huidige muziekwereld maken tot wat zij vandaag de dag is. Streaming lijkt hèt nieuwe businessmodel en onze dance DJ’s doen het wereldwijd uitstekend op festivals en in de clubs. De specialisten van De Vos & Partners volgen deze en andere ontwikkelingen op de voet.

VERGUNNINGEN VOOR PODIA EN FESTIVALS

Onze specialisten zijn goed thuis in de gehele muziekbranche. Zij kunnen begeleiden, adviseren en problemen voorkomen, maar zij kunnen ook muziekcontracten opstellen en procederen als dat echt nodig is. Onze specialisten zijn goed bekend met de regels van de collectieve rechtenorganisaties, zoals Buma/Stemra en Sena, maar ook Kobalt en andere particuliere bedrijven die zich met de digitale distributie van royalties bezighouden. Ook behoren begeleiding bij fiscale routings tot de mogelijkheden, of vergunningenkwesties die spelen voor podia en festivals.

SPREKERS OVER MUZIEKRECHTENKWESTIES

Onze advocaten zijn ook actief in beroep- en belangenorganisaties en spreken regelmatig over muziekrechtenkwesties bij opleidingen, universiteiten en tijdens evenementen, zoals Amsterdam Dance Event, Buma Music in Motion, Eurosonic/Noorderslag en Ibiza Music Summit. Onze advocaten zijn lid van de Nederlandse Orde van Advocaten, de vereniging voor auteursrecht, de vereniging voor reclamerecht, de vereniging voor mediarecht en de International Association of Entertainment Lawyers. Onze advocaten schrijven regelmatig voor blogs, tijdschriften en in boeken.

WAT DOEN ONZE MUZIEKADVOCATEN?

Onze muziekadvocaten zijn gespecialiseerd in vele soorten vragen die spelen bij artiesten:

  • Onderhandelen en opstellen van alle soorten muziekcontracten;
  • Begeleiden van allerlei openbaarmaking of verveelvoudigingskwesties, zoals kwesties met betrekking tot collectieve rechtenorganisaties, waaronder websites, apps en nieuwe media platforms en distributie methoden;
  • Belangenbehartiging van cliënten bij het oplossen van en procederen over muziek-gerelateerde kwesties;
  • Het analyseren van een ‘chain of title’ en plagiaatkwesties;
  • Vertegenwoordiging van cliënten bij de verkoop van muziekcatalogi en het licenseren van rechten;
  • Onderhandelen en opstellen van sponsorcontracten;
  • Adviseren over auteursrecht, naburig recht, merkenrecht en de beëindiging dan wel overdracht van deze rechten;
  • Vertegenwoordiging van erfgenamen van catalogi;
  • Onderhandelen en opstellen van endorsement en andere overeenkomsten die betrekking hebben op het gebruik van muzikaal talent in reclame- en marketingcampagnes;
  • Begeleiding bij arbitrage of mediation;
  • Procederen over incasso’s, contracten, rechten, agentuur, plagiaat, muziekgebruik of andere muziek-gerelateerde geschillen;
  • Begeleiding bij reputatiemanagement en het aanpakken van onrechtmatige publicaties, al dan niet op het internet;
  • Begeleiding bij live-optredens en tourarrangementen.

VOOR WIE WIJ WERKEN

Onze muziekadvocaten werken voor alle geledingen binnen de branche. Dus zowel de artiesten en auteurs, als de producenten, distributeurs, podia, clubs, boekingskantoren, agenten, management, festivalorganisatoren, muziekuitgeverijen, social media en alle andere betrokkenen bij de muzieksector. Promotors, labels en digitale distributeurs, maar ook opdrachtgevers zoals de omroep en reclamebureaus laten hun belangen door onze specialisten behartigen. Zowel muziekgebruikers, makers en producenten van muziek zijn bij onze muziekadvocaten aan het juiste adres.

HOE WERKEN ONZE MUZIEKADVOCATEN?

DVP heeft ruime ervaring op het gebied van het muziekrecht. Vele beroemde, belangrijke, creatieve en innoverende cliënten gingen u voor. Wij bieden de hoogste kwaliteit en deskundigheid, tegen een redelijke prijs en in een informele sfeer. De muziekadvocaten van DVP gaan in uw belang net wat verder en bouwen met u een persoonlijke band op. Ons doel is u zo snel en effectief mogelijk te helpen, zowel binnen als buiten de rechtszaal.

ZAKEN

BOEKINGSKANTOOR &V / DJ

Onregelmatige opzegging van een agentuurovereenkomst door een DJ die ‘er…

XANDER DE BUISONJÉ / NIESKENS

De muziekuitgever van Volumia-werken moet de muziekuitgaverechten op de werken…

DJ TIËSTO / DJ DE JONG

Muziekplagiaat? Nee, acht maten zijn ontleend aan een muziekwerk in…



Recente blog berichten • Muziek

19-11-2021 - door Margriet Koedooder

Web3.0: een nieuwe kijk op eigendom en auteursrecht, aflevering 2

Aflevering 2: De maker economie Inleiding Web3.0 komt eraan. Web3.0 gaat over een nieuwe trend waarbij internettoepassingen veel meer op elkaar zijn afgestemd, kunnen samengaan of geïntegreerd kunnen worden. Web 3.0 wordt beschouwd als de derde fase in de ontwikkeling van het internet en is daarmee een vervolg op web1.0 en web2.0. Web3.0 wordt ook wel het semantische web genoemd of de Metaverse. Web1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten, gericht op passieve gebruikers. Web2.0 is meer het internet van de interactie. Zoekmachines en social media platforms die worden gevuld met door de gebruikers gerealiseerde ‘user-generated-content’ hebben geleid tot disruptie in – met name - de media, reclame en retail. Verschillende grote bedrijven die niet snel genoeg wisten te veranderen legden daardoor het loodje en hele grote nieuwe mediabedrijven als Facebook en Google werden daardoor miljarden waard. Web3.0 is het vervolg. In Web3.0 is er geen centrale autoriteit meer die bepaalt wat er wel en niet mag. Power to the people. Web3.0 is het internet van de gebruikers zelf. Althans, dat is de bedoeling. Virtual en augmented reality, crypto’s, play-to-earn games en NFT’s zijn de voorlopers van wat er allemaal nog gaat komen. Er staan dus belangrijke ontwikkelingen te gebeuren, ook voor de muziek, media en entertainmentindustrie. Auteursrecht en eigendom zal niet meer kunnen zijn wat het is, zo lijkt het. Erg interessant allemaal! Vandaar dat ik regelmatig een artikel zal publiceren over deze nieuwe ontwikkelingen onder de naam WEB3.0. Dit keer besteed ik aandacht aan enkele belangrijke cijfers en aan de maker economie. YouTube Onlangs werd bekend gemaakt dat de wereldwijde advertentieomzet van YouTube voor het eerst groter is dan de gehele wereldwijde omzet van de muziekindustrie. Dat is nogal wat. Want de drie ‘majors’ deden het zelf juist bepaald niet slecht dit jaar. Warner’s waarde groeide met 10 miljard, Sony maakte bekend dat zij 33% meer inkomsten uit streaming heeft gerealiseerd en Universal, dat dit jaar naar de beurs ging, zegt af te stevenen op een winst van maar liefst 2 miljard dollar (bron: MBW). YouTube maakte onlangs bekend dat zij over de eerste negen maanden van dit jaar maar liefst 20 miljard dollar aan advertentie-inkomsten heeft gerealiseerd. Hetgeen nu al meer is dan haar totale advertentie-inkomsten in 2019 ($15 miljard) en in 2020 ($19 miljard)! Volgens de Ifpi was de wereldwijde omzet van de muziekindustrie in 2020 goed voor 21,6 miljard dollar. YouTube betaalde in dat jaar zo’n 4 miljard dollar aan de rechthebbenden van de muziek die via YouTube wordt gebruikt. Volgens analisten zal de wereldwijde omzet in de muziekindustrie dit jaar uitkomen op zo’n 25 miljard dollar. Maar men verwacht dat YouTube dit jaar 29 – 32 miljard dollar aan advertentie-inkomsten zal realiseren. Inkomsten uit abonnees zijn in dit getal zelfs niet meegerekend. Kortom: de groei van YouTube als Web2.0-bedrijf is enorm en lijkt niet te stuiten. Maar profiteren de makers daar ook voldoende van? Facebook Terwijl YouTube lekker aan het verdienen is in de Web2.0-wereld, is concurrent Facebook (beurswaarde 870 miljard dollar) aan het voorsorteren op Web3.0. Facebook heet voortaan ‘Meta’ en de aandelen zullen op de beurs voortaan worden verhandeld onder de ‘ticker’ MVRS oftewel: Metaverse. Onder Meta vallen vanaf nu allerlei bedrijfsonderdelen, zoals Instagram, Messenger, Whatsapp en de VR-brillen van Oculus. Het lijkt ietwat ironisch dat Facebook als conglomeraat zich nu een naam toe-eigent die daar eigenlijk haaks op staat. De Metaverse gaat namelijk eigenlijk over decentraliteit zonder een centrale autoriteit. Vooralsnog ziet het er echter niet naar uit dat Facebook zichzelf zal willen opheffen. Integendeel, Facebook wil als bedrijf een voorloper zijn in de toekomstige Web3.0-wereld, waarin mensen toegang krijgen tot het internet via virtual en augmented reality-brillen en in een digitale omgeving samen werken, studeren, verdienen en zichzelf (laten) entertainen. In de toekomst van Meta hebben alle mensen over 5 tot 10 jaar allemaal meerdere digitale avatars die zijn verbonden met hun fysieke identiteit en kan Facebook/Meta blijven beschikken over de enorme hoeveelheid data die het virtuele gebruik van het internet zal gaan opleveren. Wat dat gaat betekenen voor de privacy van de mensen en de advertentie-inkomsten van Meta? Daar kunnen we op dit moment alleen nog maar naar raden. Makers Maar wat betekent dit alles voor de makers van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst (artikel 1 Auteurswet)? Het jaar 2021 wordt door steeds meer betrokkenen ’the year of the Creator’ genoemd. Anderen spreken over de ‘creator economy’ oftewel de maker economie. Het woord ‘creator’ staat daarbij voor eenieder die online iets maakt, wat een ander van waarde vindt en waarvoor die ander wil betalen. Deze ‘creator’ is dus niet dezelfde persoon als de ‘maker’ in de Auteurswet. Software ontwikkelaars zijn ‘creators’. Influencers zijn ‘creators’. Eigenlijk iedereen die op welke manier dan ook een ‘following’ weet te realiseren. Meta Mark Zuckerberg bracht onlangs een Keynote uit waarin hij de naamswijziging naar Meta aankondigde, maar nog veel meer dan dat. In de video van 1 uur en 20 minuten laat hij letterlijk zien wat de Metaverse toekomstig zal gaan betekenen volgens hem. De film is het bekijken zeker waard, al was het maar omdat hij daarin via beelden verduidelijkt hoe de toekomst er over 5 tot 10 jaar volgens hem uit kan zien en wat daar momenteel al van is gerealiseerd. Je vindt de video hier. Ook Zuckerberg noemt steeds de vele ‘creators’ die nodig zijn om de Metaverse te kunnen realiseren. Met ‘creators’ bedoelt hij in feite alle personen die een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van de Metaverse, dus zowel software developers, ontwerpers van digitale goederen en alle anderen die digitale objecten bouwen, digitale diensten leveren, digitale werelden bouwen en bijvoorbeeld games ontwerpen. Meta wil onder meer de bouwstenen leveren die de ‘creators’ nodig hebben om al die digitale content te kunnen bouwen. Een voorbeeld daarvan is Spark AR, waarbij AR staat voor Augmented Reality. Want in de Metaverse wordt alles gemaakt in 3D, met behulp van hologrammen, Virtual en Augmented Reality (VR en AR). Met behulp van Spark AR kan vanaf nu een ieder zijn of haar eigen AR ervaring maken en delen met de wereld. Was AR nog niet zo lang geleden een peperdure en ingewikkelde technologie, nu zijn er de templates en bibliotheken die Meta beschikbaar stelt en kan een ieder daardoor de ‘creator’ van een AR-ervaring worden. Ook muziek, geluidseffecten, loops en andere audio is door Meta beschikbaar gemaakt voor gebruik in Spark AR, naast 3D-modellen en scripts. Op de 3D-objecten rust een Creative Commons licentie: CC-BY-4.0. Daardoor mag de gebruiker de gebruikte 3D-objecten delen (kopiëren, verspreiden, doorgeven) en bewerken (remixen, veranderen, een afgeleide maken, ook voor commerciële doeleinden) onder de voorwaarde van naamsvermelding en een verbod om zelf juridische of technologische beperkingen op te leggen aan derden, daar waar de CC-licentie het gebruik juist toestaat. Op de scripts rust een MIT license, waardoor de scripts onbeperkt gebruikt mogen worden en de gemaakte scripts ook verkocht kunnen worden. De audiobestanden worden aan de gebruiker uitgelicenseerd onder ‘Facebook’s Sound Collection Terms’. Dat betekent in de praktijk, dat de gebruiker deze audiofiles gratis mag gebruiken voor het maken van 3D-content, maar ook dat de licentie alleen geldt voor gebruik van de audio-files in video’s, die de gebruiker alleen mag maken, uploaden en distribueren op het Facebook platform. Dit laatste is nogal opmerkelijk, aangezien Zuckerberg in zijn Keynote juist benadrukt dat de Metaverse gaat over de vele verschillende virtuele werelden die middels ‘open source’ met elkaar verbonden worden en waarvoor geldt dat ‘creaties’ juist niet aan één platform verbonden moeten blijven. Foutje misschien? Het ziet er intussen naar uit dat eenieder met behulp van de juiste bouwstenen en templates een ‘creator’ kan worden in de nieuwe 3D-wereld. Dat hadden de bedenkers van het auteursrecht destijds niét kunnen bedenken. Het auteursrecht geeft immers juist een monopolie positie aan de relatief schaarse groep (creatieve) makers van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, opdat zij van de exploitatie van hun werk financieel kunnen profiteren. De totstandkoming en invulling van de Metaverse roept dan ook nu al veel vragen op in relatie tot de huidige opvattingen over het auteursrecht en de eigendom als zodanig. Hoe virtueel kan eigendom eigenlijk zijn? Volgens Zuckerberg heeft Spark AR momenteel zo’n 600.000 ‘creators’. Meta gaat volgens Zuckerberg voortaan vooral over de connectie van alle mensen in het digitale, virtuele domein, geen enkel mens uitgezonderd. Een ambitieus plan, dat enigszins haaks lijkt te staan op de huidige tegenwind die Facebook ondervindt vanwege allerlei beveiliging en privacy kwesties. Creator economy Hiervoor werd al duidelijk dat er steeds meer partijen zijn die zich focussen op wat de ‘creator economy’ wordt genoemd. Maar wat is dat precies? SignaFire, een venture capital investor tevens techbedrijf, geeft de volgende omschrijving. What is the creator economy? It’s defined as the class of businesses built by over 50 million independent content creators, curators, and community builders including social media influencers, bloggers, and videographers, plus the software and finance tools designed to help them with growth and monetization. Platforms Nadat vanaf 2000 platforms zoals YouTube, Spotify, Instagram, Twitch en TikTok het distributieprobleem oplosten voor zelfstandige ‘creators’, ontstond er voor de creators, zoals influencers, fotografen, artiesten en schrijvers een mogelijkheid om middels marketing geld te verdienen aan het zelf opgebouwde publieksbereik. Maar de creators waren nog wel afhankelijk van de eigenaren van de platforms, die zelf konden bepalen of er wel of geen veranderingen werden doorgevoerd in het platform. Veranderingen die niet altijd goed waren voor de inkomstenstroom van de creators. Bovendien werd influencermarketing zo succesvol dat de geloofwaardigheid van de influencer in het geding kwam. Daarnaast kwam er steeds meer regulering. Zo moeten influencers in Nederland nu ook gewoon voldoen aan alle reclameregels die gelden voor ‘gewone’ mediabedrijven, zoals omroepen. Creators zijn bedrijven Inmiddels is de derde fase aangebroken. Creators kunnen er nu online en offline voor kiezen geld te verdienen aan hun fans door middel van een eigen multimedia bedrijf. Ze worden veel minder afhankelijk van de reclame-inkomsten van de grote platforms, verkopen van alles en kunnen rechtstreeks met hun fans en volgers communiceren. Dat ziet er ongeveer als volgt uit: Groei Volgens betaalbedrijf Stripe groeit deze ‘creator economy’ momenteel veel sneller dan de ‘music streaming economy’. Bepaalde subsectoren van de creator economy groeien zelfs acht keer harder dan bij muziek streaming het geval is. Diensten zoals Spotify worden zelf niet tot de ‘creator economy’ gerekend, omdat het in de ‘creator economy’ vooral gaat om de direct-to-fan relaties die een artiest of andere creator aan kan gaan met zijn fans. Fans of volgers die bereid zijn voor de waarde van een product te betalen in plaats van voor de kostprijs plus een marge. In de ‘creator economy’ is de creator zelf de baas. Dat is bij Spotify niet het geval. In het geval van Spotify is bovendien gebleken, dat de bulk van de inkomsten naar slechts 1% van de allergrootste artiesten gaat. Alle andere artiesten kunnen van hun Spotify-inkomsten niet leven. In een direct-to-fan model kunnen veel meer artiesten meer geld verdienen aan het contact met hun fans en volgers. Je hoeft bovendien zeker niet altijd meer goed te kunnen tekenen, muziek maken, zingen of fotograferen om een ‘creator’ te zijn in deze ‘creator economy’. Het gaat om allerlei talenten en vaardigheden, ook niet-creatieve talenten, die tot groot succes als ‘creator’ kunnen leiden. Er zijn sinds de Auteurswet uit 1912 - dankzij de platforms en het internet - in feite veel meer verschillende soorten ‘makers’ bijgekomen. Conclusie Trefwoorden van de toekomst zijn onder meer: teleporteren, creëren, gevoel, aanwezigheid, avatars, creators en niet te vergeten games, want met games gaat de Metaverse van start. Muziek, foto’s, video, kunst, boeken en mode zullen echter ook allemaal een digitale variant krijgen in de Metaverse. De ‘creator’ is ‘king’. Tenminste, als we Meta mogen geloven. De creator kan voortaan als bedrijf op vele manieren blijvend verdienen aan het zelf opgebouwde, eigen publiek. Ook in de Metaverse. Tekst: Margriet Koedooder De Vos & Partners Advocaten Hét advocatenkantoor voor de creatieve sector en de digitale industrie

Lees meer

01-11-2021 - door Margriet Koedooder

WEB3.0: Een nieuwe kijk op eigendom en auteursrecht, aflevering 1

Aflevering 1: NFT’s en muziek - CATALOG Inleiding Web3.0 komt eraan. Web3.0 gaat over een nieuwe trend waarbij internettoepassingen veel meer op elkaar zijn afgestemd, kunnen samengaan of geïntegreerd kunnen worden. Web 3.0 wordt beschouwd als de derde fase in de ontwikkeling van het internet en is daarmee een vervolg op web1.0 en web2.0. Web3.0 wordt ook wel het semantische web genoemd. Web1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten, gericht op passieve gebruikers. Web2.0 is meer het internet van de interactie. Zoekmachines en social media platforms die worden gevuld met door de gebruikers gerealiseerde ‘user-generated-content’ hebben geleid tot disruptie in – met name - de media, reclame en retail. Verschillende grote bedrijven die niet snel genoeg wisten te veranderen legden daardoor het loodje en hele grote nieuwe mediabedrijven als Facebook en Google werden daardoor miljarden waard. Web3.0 is het vervolg. In Web3.0 is er geen centrale autoriteit meer die bepaalt wat er wel en niet mag. Power to the people. Web3.0 is het internet van de gebruikers zelf. Althans, dat is de bedoeling. Virtual en augmented reality, crypto’s, play-to-earn games en NFT’s zijn de voorlopers van wat er allemaal nog gaat komen. Er staan dus belangrijke ontwikkelingen te gebeuren, ook voor de muziek, media en entertainmentindustrie. Auteursrecht en eigendom zal niet meer kunnen zijn wat het is, zo lijkt het. Erg interessant allemaal! Vandaar dat ik regelmatig een artikel zal publiceren over deze nieuwe ontwikkelingen onder de naam WEB3.0. Om te beginnen over de nieuwe manier van muziek creëren en verkopen via een platform als CATALOG. NFT’s In het afgelopen jaar is er veel gebeurd in de digitale wereld. Bitcoin, crypto’s, decentralized finance (Defi) en de verkooprecords van NFT’s halen dagelijks de krant. Met name als het gaat om NFT’s denken veel mensen aan de verkoop van digitale kunstwerken. Unieke kunstwerken die al dan niet met behulp van een algoritme worden gemaakt. Maar het zijn niet alleen kunstwerken die worden verkocht. Ook digitale muziek kan inmiddels als een NFT worden verkocht op platforms. Een voorbeeld van zo’n platform is CATALOG (zie: beta.catalog.works). Maar wat gebeurt er precies op dit platform? Je leest het hieronder. CATALOG ‘It’s time to free music. Reclaiming ownership for artists.’ Dat is de slogan van CATALOG. Maar wat is CATALOG precies? Het platform geeft zelf de volgende beschrijving: A new medium for music. One of one digital records. Owned by you. Free from platforms.A blank canvas for a new world of music ownership.Fans have paid artists $631.226 using Catalog records. Kort en bondig wordt samengevat waar CATALOG voor staat. Het aan artiesten bieden van een nieuwe manier om muziek te verkopen. Het gaat hierbij om een NFT oftewel een non-fungible token. De koper van een muziekwerk wordt de enige eigenaar van een stukje muziek met een lengte van (meestal) 58 – 300 seconden. Het web3.0-muziekplatform wil naar eigen zeggen hèt antwoord zijn op de vaak veel te ingewikkelde eigendomsstructuren en de gemankeerde manier waarop streaming inkomsten momenteel zijn geregeld in de muziekindustrie. De artiest is daardoor steeds weer de verliezer en dat probleem wil CATALOG oplossen. Bestaande DIY verkoopplatformen willen dat ook, maar zij gaan in de ogen van CATALOG niet ver genoeg. De macht en het geld moeten voortaan bij de artiest liggen, en niet andersom, aldus CATALOG. Oplossing CATALOG wil dit probleem oplossen door het bieden van een platform waar artiesten unieke eenmalige digitale muziekwerken te koop aan kunnen bieden. Daarbij is ‘provenance’ het toverwoord, oftewel het verstrekken van een authentieke herkomst aanduiding. Blockchain- technologie maakt het mogelijk unieke digitale eigenschappen toe te kennen aan een digitaal werk bij wijze van herkomstaanduiding. Het gaat hierbij niet om eigendom van de opname of eigendom van het auteursrecht op de muziek, want dat blijft bij de artiest en auteur. CATALOG maakt gebruik van het door smart contracts bekende Ethereum blockchain. Met behulp van cryptografie wordt een NFT gecreëerd van het enige orignele, eerste exemplaar van de gemaakte muziek. In tegenstelling tot een mp3-bestand, kan deze NFT NIET worden gekopieerd volgens CATALOG, doordat zij gebruikt maakt van een blockchain-techniek genaamd Zora. Wat Zora precies is lees je hier. De techniek wijkt enigszins af van de gebruikelijke blockchain technologie. Tijdens het maken van de NFT van de muziek kunnen artiesten een aandeel voor de maker inbouwen, dat ervoor zorgt dat de artiest bij iedere digitale doorverkoop van de NFT direct en automatisch, een aandeel van de inkomsten verkrijgt. De artiest deelt op deze manier steeds mee in de handelswaarde van de muziek. De koper van de NFT krijgt een bewijsbaar authenticiteitsbewijs dat hij of zij de enige eigenaar is van de NFT. De inhoud van de NFT kan naar haar aard onbeperkt worden gekopieerd en gebruikt, door wie dan ook. Maar de technologie zorgt ervoor dat de NFT in waarde stijgt naarmate het delen, hergebruiken en kopiëren van de muziek toeneemt. Zodra muziek op het platform is vervaardigd, is al het hergebruik als het ware marketing voor het origineel, de NTF die daardoor steeds meer verkoopwaarde krijgt, aldus CATALOG. Bijvoorbeeld ook gemaakte remixes of ander hergebruik van de muziek door andere personen doet de waarde van de NFT stijgen. De inhoud van de NFT, de muziek, is universeel en onbeperkt beschikbaar en toegankelijk op het internet, maar de NFT zelf is uniek. Nieuw format De CD was op enig moment een volledig nieuw format en verschafte aan de koper eigendom van muziek. Het oude format – vinyl – werd door de CD vrijwel volledig verdrongen. Daarna was het eigendom van muziek niet langer belangrijk en deed streaming haar intrede. Bij streaming gaat het meer om de toegang tot muziek. CATALOG wil een nieuw format zijn voor muziek, te weten als NFT. Hierbij blijft de toegang tot de muziek universeel, maar de eigendom van de NFT bewijsbaar uniek. Hoe dan? Het platform werkt als volgt. Een artiest maakt een account aan bij CATALOG. De artiest kan vervolgens onbeperkt audiofiles en cover-artwork uploaden. De artiest geeft in de software aan welk aandeel in de toekomstige doorverkoop-opbrengsten voor de maker blijft. Vervolgens wordt de NFT gemaakt (geperst noemt men dat) en kan die via een veiling of voor een door de artiest zelf vastgestelde prijs worden verkocht aan een fan met behulp van het platform. De NFT’s worden tot nu toe verkocht voor 1000 – 3000 dollar. De artiest krijgt vervolgens 100% van de inkomsten. Niet in dollars of euro’s, maar in WETH, oftewel Wrapped Ether. De waarde daarvan is gelijk aan de waarde van ether. Wordt de NFT door de nieuwe eigenaar doorverkocht, dan ontvangt de artiest tot in de eeuwigheid het door de artiest zelf vastgestelde percentage. Het is de bedoeling dat CATALOG als platform zelf het collectieve eigendom wordt van alle artiesten. Bovendien is de technologie ‘open source’ en nodigt het platform eenieder uit om de technologie te gebruiken voor verbeteringen en eigen toepassingen. En mocht CATALOG op enig moment als platform verdwijnen, dan geldt dat de muziek blijft voortbestaan op de blockchain. De auteursrechten en de naburige rechten blijven bij de maker. CATALOG geeft aan in de toekomst publishing mogelijk te willen maken, maar dat is nu nog niet het geval. Daarvoor is de technologie nog te nieuw en te beperkt. Tot slot Omari Jazz, Latasha, Sam Gendel en Maelstrom zijn enkele van de nog onbekende namen van artiesten die muziek verkopen via CATALOG. Bekende artiesten doen (nog) niet mee. Maar dat neemt niet weg dat CATALOG een nieuw, interessant platform kan worden voor artiesten die geen zin hebben in de betrokkenheid van alle bestaande tussenpersonen in de muziekindustrie, zoals labels en muziekuitgeverijen. Of het met CATALOG allemaal zo’n vaart gaat lopen valt echter nog te bezien. Ik kon niet achterhalen wie de personen of partijen zijn die dit platform hebben opgezet. Op de website zelf wordt geen adres van een bedrijf vermeld. Wel blijkt uit de algemene voorwaarden dat het om een bedrijf gaat dat is gevestigd in de Amerikaanse staat Colorado. Behoorlijk vaag dus. Bovendien zijn er in de afgelopen maanden al een aantal platforms bijgekomen die de verkoop van muziek-NFT’s faciliteren. Wie dat wil kan CATALOG volgen op Twitter. Voor Engels/For English Tekst: Margriet Koedooder De Vos & Partners Advocaten Hét advocatenkantoor voor de creatieve sector en de digitale industrie

Lees meer



Hoofdcategorie

Creatieve industrie

De topsector Creatieve Industrie is een van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie. Deze sec... Lees meer

Werkwijze en Tarieven

Snel, efficiënt en to the point, zo werken we het liefst.

BEKIJK HIER AL ONZE TARIEVEN EN WERKWIJZE

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Website by Omelette Du Fromage