+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Een puur nichekantoor is kwetsbaar

Een puur nichekantoor is kwetsbaar

Volgens entertainmentadvocaat Margriet Koedooder valt de situatie van de advocatuur goed te vergelijken met die van de reis- of amusementswereld. ‘Het monopolie van advocaten wankelt.’

Margriet Koedooder</a> (1962).

Wie is Margriet Koedooder?
-1984-1990: adjunct-directeur en jurist Stichting Popmuziek Nederland
-1990-1993: advocaat bij Van der Kroft C.S.
-1994-2006: eigen kantoor: Kalff, Katz & Koedooder advocaten
-2007-nu: partner De Vos & Partners Amsterdam
-Auteur Praktijkgids Artiest & Recht
-Alleenstaand, twee kinderen

de energie die daarin zit.’

Koedooder studeerde civiel recht met een keuzevak intellectueel eigendom. Nog voordat haar scriptie was
goedgekeurd, schreef ze drie sollicitatiebrieven. ‘Een daarvan was voor een juridische functie bij Stichting Popmuziek Nederland. Dat klikte, dus ik had tot mijn eigen verbazing al een baan voordat ik officieel was afgestudeerd.’

‘Ik deed niet zo mee aan het studentenleven.’

en Mathilde Santing in New York. Op de visumaanvraag stonden vragen als: Gebruikt u drugs, bent u homoseksueel? Twee keer ja natuurlijk. Dat gaf enorm gedonder, maar via relaties in de VS kwamen we er toch.

dat Koedooder veel deed, maakte een vervolgstap richting advocatuur logisch.

Sinds haar keuze voor de niche ‘entertainmentlawyer’ heeft Koedooder een goede naam opgebouwd in de sector. Recent nog won ze een zaak voor de band Golden Earring, die de rechten terug wil van de muziekuitgever. ‘Auteursrechten op een lied worden overgedragen voor de duur van het auteursrecht, in hun geval vanaf 1967.

Ik heb de muziekuitgavecontracten voor ze ontbonden en de rechtsstrijd gaat over de vraag of dat wel kan.

commercials

Als je jurisprudentie maakt, heb je toch ergens een misstand aangewezen. Ja, daar ben ik wel trots op.’

Hoewel De Vos & Partners een breed kantoor is, stelt Koedooder dat ze in een niche werkt. ‘Onze niche is niet zozeer een rechtsgebied, maar een sector. Een puur nichekantoor is kwetsbaar. Wij doen als kantoor allebei.

We hebben een brede civielrechtelijke basis met arbeidsrecht, faillissementen en ondernemingsrecht en we hebben een gezichtsbepalend specialisme, de sectie creatie en innovatie. Dat het ons stabieler maakt, is wel gebleken de afgelopen jaren. Je kunt de situatie in de advocatuur vergelijken met de muziekindustrie of de reisbranche. Ook daar dacht men bij de opkomende digitalisering: het zal mijn tijd wel duren. Na het moment dat men denkt dat er toch niet veel verandert, schudt ineens alles in zijn voegen.’

Dat geldt ook voor ons vak. Het gaat erom hoe klanten toegang krijgen tot het recht en advisering erover. Dat zal net als in de muziekindustrie een veelvoud van manieren worden, waar het er eerst vrijwel één was.

‘Dat doe ik vooral om gevonden te worden als expert.’

Voor het maken van een foto wandelt Koedooder graag door naar poptempel Paradiso, een mooi symbool voor haar werk
veld. ‘Het is al honderd jaar een klant van me. Ik ga er weer vaker heen nu mijn kinderen groter zijn. Je kunt dit werk alleen goed doen als je zelf ook muziekliefhebber bent.’

April, 2015

Tekst: Erik Jan Bolsius <br />Beeld: Jean-Pierre Jans

Deel dit bericht



Laatste nieuws

05-07-2019 - door

Vakantie!! Heb ik toestemming nodig van mijn (ex-)partner?

***Voor velen nadert een fijne periode: de zomervakantie\! G... Lees meer

21-06-2019 - door

Mandy Roggeveen heeft zich onlangs aangemeld bij het netwerk van ZaanLinQ

Mandy Roggeveen heeft zich onlangs aangemeld bij het netwerk... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3