+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Een volgende stap in de bescherming van de online consument

Een volgende stap in de bescherming van de online consument

Leidraad

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de definitieve versie van de leidraad ‘Bescherming van de online consument’ gepubliceerd. De aanleiding voor de leidraad is dat bedrijven consumenten online steeds meer kunnen sturen en beïnvloeden. Hoewel dit in het voordeel kan zijn van de consument, is dat niet altijd zo. Met deze leidraad heeft de ACM grenzen vastgesteld aan de online beïnvloeding van consumenten. Hiermee is een belangrijke volgende stap gezet in de bescherming van de online consument.

Eerder werd al een conceptversie van de leidraad gepubliceerd, waarna een consultatieperiode volgde. Dankzij inbreng van bedrijven, brancheorganisaties en andere betrokkenen is de definitieve leidraad op een aantal onderdelen verduidelijkt en verbeterd, zo laat de ACM weten.

De ACM zal de komende periode bedrijven uit verschillende sectoren blijven betrekken door middel van voorlichtingen over de leidraad. Zodoende hoopt de ACM naleving te bevorderen en een gelijk speelveld te creëren. Ook gaat de ACM, via haar loket ConsuWijzer, consumenten informeren over hun rechten. Consumenten kunnen daar ook terecht om een klacht in te dienen.

Regels en uitgangspunten

De leidraad bevat naast een algemene toelichting, ook concrete voorbeelden vanuit verschillende handelspraktijken. Daarbij wordt aangegeven waar toegestane verleiding overgaat in verboden misleiding. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste regels en uitgangspunten voor bedrijven:

  • Prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces, dus vóór de aankoop;
  • Het moet voor consumenten duidelijk zijn wanneer het aanbod gepersonaliseerd is;
  • Schaarste-aanduidingen moeten waar zijn;
  • Standaardinstellingen mogen niet in het nadeel van consumenten ingesteld staan;
  • Zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument;
  • Online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd;
  • Bij online games moeten kosten en winkansen van lootboxes duidelijk worden vermeld.

Handhaving

De ACM wil met deze leidraad bereiken dat alle betrokken partijen aanknopingspunten hebben om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat consumenten in de online omgeving worden beschermd. Aan de hand van deze leidraad zal de ACM dan ook actief handhavend optreden indien bedrijven hun handelspraktijk niet in lijn brengen met de geldende wet- en regelgeving en de standpunten van de ACM.

Wilt u meer weten?

Neem dan vrijblijvend contact op met Frederique Mackay-Beins of Rick de Boer

Geschreven door

Frederique Mackay-Beins

Partner

 
Maak een afspraak

Deel dit bericht



Laatste nieuws

06-07-2020 - door

Interview met Frederique Mackay-Beins in het Advocatenblad

Door het Advocatenblad is Frederique Mackay-Beins geïntervie... Lees meer

30-06-2020 - door

Els Doornhein in de tv-uitzending van Max de Vakantieman

Het tv-programma Max de Vakantieman heeft [Els Doornhein](ht... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3