+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Google moet recensies van Google Maps verwijderen en NAW-gegevens van de recensent(en) verstrekken

Google moet recensies van Google Maps verwijderen en NAW-gegevens van de recensent(en) verstrekken

In een kort geding bij de Rechtbank Amsterdam sprak de voorzieningenrechter zich op 29 februari 2016 uit over de vraag of Google bepaalde recensies van Google Maps moest verwijderen en daarbij de NAW-gegevens van de recensent(en) moest verstrekken aan de eiser, in dit geval een kinderdagverblijf.

Omstandigheden

Gebruikers van Google Maps kunnen recensies achterlaten bij bedrijven die in Google Maps worden weergegeven. Google plaatst deze recensie direct online, waardoor de recensie voor iedereen zichtbaar is.

In 2015 verschijnen er meerdere zeer negatieve recensies over het kinderdagverblijf. Kinderen zouden bevuild en volledig overstuur in hun bedjes liggen, de directie was onbeschoft en uit op financieel gewin, getuige hun “hele dure super de luxe” auto’s. Om de recensies kracht bij te zetten werden profielfoto’s gebruikt.

Niet echt de reclame waar je op zit te wachten als ondernemer! Zeker niet in een digitale omgeving, waarin potentiële klanten uitvoerig naar recensies zoeken, voordat zij besluiten van een product of dienst gebruik te maken.

Het kinderdagverblijf deed onderzoek naar de recensies en kwam er zodoende achter dat de namen niet in haar database voorkwamen, recensies klakkeloos waren overgenomen van andere websites, dat de profielfoto’s gewoonweg op Internet waren gevonden. Nep-recensies van nep-profielen dus.

Rechtszaak

Het kinderdagverblijf besloot naar de rechter te stappen en te vorderen dat lasterlijke online recensies moesten worden verwijderd en de NAW-gegevens van de personen die de recensies hebben geschreven aan haar worden bekendgemaakt. Daarnaast vorderde het kinderdagverblijf dat Google moest worden veroordeeld om de recensie-functie bij haar onderneming op Google Maps te verwijderen.

De voorzieningenrechter oordeelt dat sprake is van duidelijk onrechtmatige uitlatingen, dat het kinderdagverblijf schade lijdt door de recensies, en dat het kinderdagverblijf een reëel belang heeft bij het verkrijgen van IP-adressen en NAW-informatie, alsmede bij het verwijderen van de betreffende recensies. Het recht van het kinderdagverblijf woog in dit geval zwaarder dan de vrijheid van meningsuiting om de recensies te kunnen plaatsen.

De uitspraak is te vinden op http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:987.

Met de NAW-gegevens in de hand kan het kinderdagverblijf straks de inbreukmaker gaan dagvaarden. To be continued dus.

3 tips voor websitehouders

  • Kijk of er sprake is van een “evident onrechtmatige uiting”. Denk hierbij aan schokkende scheldkanonnades, kwetsende verwensingen, niet-onderbouwde aantijgingen of duidelijke leugens;
  • Zorg dat je een adequaat “notice and takedown” of NTD-beleid hebt, en
  • Geef niet zomaar toe aan de klager, als website behoor je ook het privacybelang van je gebruiker te waarborgen. De plicht tot het afgeven van NAW- en IP-gegevens bestaat pas als de informatie gepubliceerde recensie naar waarschijnlijkheid onrechtmatig is, dat het schadelijk is voor de beklaagde, en dat er geen minder ingrijpende maatregel bestaat om de gegevens van de recensent te achterhalen.

3 tips voor personen en ondernemingen

  • Neem contact op met de klager en probeer erachter te komen wat hem of haar echt dwarszit. Doe dit eventueel in een reactie op de klacht, zodat anderen zien dat jij naar jouw klanten luistert;
  • Verzoek (en zo nodig, sommeer) de website waarop de “evident onrechtmatige uiting” staat om verwijdering. Indien de website daar niet aan wil voldoen, stel de website dan aansprakelijk. Een kort geding biedt vervolgens mogelijkheid om – net als in het geval van het kinderdagverblijf – een fake review verwijderd te krijgen en de “daders” aan te kunnen pakken. Daarvoor heb je wel diens NAW-gegevens nodig. Vraag deze op bij de website en maak in dat verzoek duidelijk waarom de recensie onrechtmatig is, dat het schadelijk is voor jouw persoon of bedrijf, en dat er geen andere en minder ingrijpende maatregel bestaat om de gegevens te achterhalen, en
  • Het is onder bepaalde omstandigheden ook mogelijk om een klacht in te dienen tegen onjuiste recensies bij de Reclame Code Commissie.

Schakel bij twijfel een advocaat in. Onze ICT- en privacy specialisten zijn je graag van dienst!

Deel dit bericht



Laatste nieuws

01-04-2019 - door

Nieuwe column Els Doornhein in Vindingrijk: 'Uw gezondheid, andermans goud'.

Nieuwe column van mr. Els Doornhein verschenen in de lente-e... Lees meer

22-02-2019 - door

Artikel Jasper Hulsebosch: Inwerkingtreding Nederlandse Cybersecuritywet

## 1. Inleiding Eind vorig jaar is de ‘Wet Beveiliging Netw... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3