+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Het verstrekken van betaalgegevens door ING aan bedrijven: controversieel?

Het verstrekken van betaalgegevens door ING aan bedrijven: controversieel?

) dergelijk gebruik van persoonsgegevens niet toestaat. ING dient zich als lid van de Nederlandse Vereniging van Banken aan de Gedragscode te houden. Op basis van artikel 5.1.1. onder C en artikel 5.4.1 van de Gedragscode is het mogelijk om persoonsgegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden, door de bank zelf of door entiteiten die tot dezelfde groep als de bank behoren, indien dit laatste voldoende duidelijk is voor de klant. Het gaat hierbij om persoonsgegevens die direct van de betrokkene afkomstig zijn, zoals in dit geval de betaalgegevens. Ten aanzien van betaalgegevens is bovendien expliciet in de Gedragscode bepaald, dat alleen opdrachtgegevens mogen worden gebruikt voor marketingdoeleinden en niet de zogenaamde mededelingengegevens. Bijvoorbeeld: ik maak € 50,= over naar mijn zus en in het mededelingsveld zet ik neer: “Zodat je die leuke schoenen bij Manfield kunt kopen”. Het bedrag dat ik heb overgemaakt en naar wie ik het heb overgemaakt mag worden gebruikt, de mededeling aan mijn zus niet. 

 

. In zijn voorbeeld doet immers een tuincentrum een aanbod aan een ING klant, omdat dezelfde klant eerder zoveel geld heeft uitgegeven aan tuinspullen. In de verklaring van ING wordt niet ingegaan op de vraag welke soort betaalgegevens worden gebruikt, gaat het alleen om opdrachtgegevens of om het gehele betalingsverkeer (met andere woorden: ook de mededeling aan mijn zus)? Het lijkt erop dat de details van de proef nog moeten worden uitgewerkt door ING.

 

Het gebruik van Big Data wordt steeds vaker ingezet door bedrijven om daar hun marketing activiteiten op aan te passen, bijvoorbeeld door het gebruik van analytische cookies wanneer u een website bezoekt. Waar de cookiewet (art. 11.7a Tw.) eerst nog onverkort van toepassing was op deze cookies, heeft de Minister vorig jaar aangekondigd dat dit soort cookies uitgezonderd zal worden van de cookieregels. Ook geven we zelf al jarenlang informatie aan bedrijven over ons betaalbedrag. Hoeveel klanten- en bonuskaarten hebt u in uw portemonnee zitten? En: via hoeveel web shops koopt u allerlei producten nadat u bent ingelogd? 

 

Hoewel het gebruik van de betaalgegevens door ING voor marketingactiviteiten veel vragen heeft opgeroepen bij de Tweede Kamer en de media, valt niet uit te sluiten dat naarmate het gebruik van Big Data of persoonsgegevens voor marketing doeleinden steeds normaler wordt, ook het gebruik van betaalgegevens door de ING niet meer zo sterk veroordeeld zal worden. Wordt vervolgd.

<strong>: 
  
  
  
http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2014/03/ing_en_het_gebruik_van_klant_brief.aspx?first_visit=true</a>. 

Deel dit bericht



Laatste nieuws

05-07-2019 - door

Vakantie!! Heb ik toestemming nodig van mijn (ex-)partner?

***Voor velen nadert een fijne periode: de zomervakantie\! G... Lees meer

21-06-2019 - door

Mandy Roggeveen heeft zich onlangs aangemeld bij het netwerk van ZaanLinQ

Mandy Roggeveen heeft zich onlangs aangemeld bij het netwerk... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3