+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Je ideeën beschermen – verstandig of onmogelijk? – Column Els Doornhein Stylink.nl

Je ideeën beschermen – verstandig of onmogelijk? – Column Els Doornhein Stylink.nl

Kun je voorkomen dat een iemand met jouw idee aan de haal gaat?

<span. In deze column leg ik uit waarom dat niet werkt. Het is een misverstand om te denken dat een los idee beschermbaar is door middel van welke registratie dan ook.

Het komt ook in mijn praktijk vaak voor: een cliënt heeft een superleuk, origineel idee voor een nieuw product, zet dat op de markt en moet vervolgens toezien dat een concurrent met dit idee aan de wandel gaat. Het is nu eenmaal een regel in Nederland dat je elkaar concurrentie mag aandoen zolang je de grenzen – veelal bestaande uit rechten van intellectuele eigendom – niet overschrijdt. Als advocaat bewaak ik die grenzen en beoordeel ik voor klanten of dat wat zij willen doen, of dat wat de concurrent doet, wel door de juridische beugel kan.

Ideeën zijn vrij

Dit ideeën op zichzelf niet te beschermen zijn, kan zeer frustrerend zijn. Verzin je iets leuks, maken drie anderen iets soortgelijks. Voor mij als advocaat is dat op zichzelf logisch. Een verbod op het overnemen van elkaars ideeën, zou betekenen dat je je amper meer door elkaar kunt laten inspireren, waardoor veel ontwikkelingen – denk bijvoorbeeld aan mode of stijlen – al snel tot een stilstand zouden komen.

<span zoals onlangs door de rechter verboden) in vrolijke kleurtjes en gekke prints is vrij over te nemen.

Standaard ontwerp vs oorspronkelijk design

<span uit ziet. Maak je daarentegen gebruik van een bijzonder, nieuw en oorspronkelijk design dat ongebruikelijk is voor het product zelf en neemt de concurrent dat over, dan ontstaan wel juridische mogelijkheden dit te verbieden op grond van model- en auteursrechten.

Registratie biedt geen bescherming

<span kunt aantonen dat je op een bepaald moment het betreffende idee al had. Daarmee is de werking van de registratie vooral defensief; als je door een derde wordt aangesproken, dan kun je aantonen dat jij al eerder op dat idee was gekomen. Registratie kan dus een bewijsrechtelijk voordeel opleveren

<span te verkrijgen. Helaas bestaat die mogelijkheid niet meer. Wel zijn er allerhande commerciële initiatieven ontstaan zoals het I-depot, cc-proof en creative barcode.

Bewijsrechtelijk voordeel

<span en enige vorm van controle is er niet.

Opvallend vind ik dat een van de aanbieders ook de mogelijkheid biedt de ideeën via een online marktplaats aan te bieden. Dat vind ik zelf zeer riskant; ik adviseer cliënten met heel goede ideeën altijd om die
zoveel mogelijk geheim te houden en slechts– na het ondertekenen van een geheimhoudingsovereenkomst – te laten zien aan een select aantal bedrijven die er daadwerkelijk iets mee zouden kunnen of willen.

Zeker bij ideeën voor formats lukt het maar zelden om bij inbreuk je gelijk te halen. Registratie van dat idee verandert daaraan helaas maar weinig.

Auteursrechtkenmerk in foto

<span is al verplicht om voor gebruik toestemming te vragen aan degene die de auteursrechten beschikt en kan zonder die toestemming verplicht worden tot schadevergoeding achteraf.

Registratie van je ideeën of werken kan dus geen kwaad maar heeft minder voordeel dan wel eens door de aanbieders wordt gesuggereerd. Het blijft daarnaast belangrijk om voorzichtig om te springen met je ideeën en voldoende preventie tegen ongewenste overname in te bouwen.

Els Doornhein</a>

hier</a>.

Deel dit bericht



Laatste nieuws

15-02-2019 - door

Doorstart in faillissement B.V. Hotel Operational Services

Ons kantoor is trots dat in het faillissement van B.V. Hotel... Lees meer

04-02-2019 - door

Els Doornhein bij Kassa in de tv uitzending over de klachttermijn voor consumenten

In de tv uitzending van Kassa d.d. 2 februari 2019 kwam Els ... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3