+31 (0)20 2060700[email protected]
Schadevergoeding bij vluchtvertraging

Schadevergoeding bij vluchtvertraging

De zomervakantie is bijna afgelopen. Misschien bent u vanwege de zomerse temperaturen in Nederland gebleven, maar er werd door veel personen ook het vliegtuig gepakt.

Vliegen gaat meestal lekker snel. Meestal, want waarschijnlijk kent u ook wel verhalen van vrienden of familie die urenlang moesten wachten op het vliegveld. Of heeft u dit zelf wel eens meegemaakt. U hebt dan ook ervaren dat het een enorme domper is als uw vakantie start met een vlucht die vertraagd is. Lang wachten bederft de vakantiepret.

Vluchtvertraging van meer dan 3 uur

Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat een vluchtvertraging van meer dan drie uur gelijk moet worden gesteld aan een annulering van de vlucht.[1] Zowel voor annulering van de vlucht als voor een vluchtvertraging geldt een compensatieplicht. Hoe hoog zijn deze bedragen? U kunt een vergoeding krijgen tussen de € 250,- en € 600,- op grond van de Verordening (EG) nr. 261/2004. Deze Verordening is van toepassing wanneer het vliegtuig vertrekt vanaf een luchthaven in de Europese Unie en/of wanneer de vlucht vertrekt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven in de Europese Unie door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht.

Let op: als u drie uur later vertrekt, hoeft dit niet te betekenen dat u ook drie uur later op de plaats van bestemming aankomt. Vaak wordt tijdens de vlucht een deel van de tijd ingevlogen, waardoor de uiteindelijke vertraging korter is. Pas als u drie uur later op de uiteindelijke plaats van bestemming bent, heeft u recht op een vergoeding. De aankomsttijd is het tijdstip waarop ten minste een vliegtuigdeur opent en de eerste passagiers het toestel mogen verlaten.

Naar de rechter?

Om een vergoeding op grond van de Verordening te krijgen, hoeft u in principe niet naar de rechter. Op grond van de Verordening hebt u als passagier recht op een compensatie wanneer er sprake is van een vluchtvertraging van meer dan drie uur. Airlines beroepen zich in de praktijk vaak onterecht op buitengewone omstandigheden (overmacht) om onder hun betalingsverplichting uit te komen. Bovendien klagen veel passagiers over een slecht of niet werkend webformulier bij airlines, het uploaden van documenten dat in sommige gevallen beperkt wordt toegestaan terwijl deze wel noodzakelijk zijn, of geen openbaar (werkend) e-mailadres et cetera.

Als u er niet uitkomt met de luchtvaartmaatschappij, kunt u uw vordering neerleggen bij de rechtbank. In het begin van dit jaar werd een zo’n vordering ingesteld tegen Corendon.[2]

Vergoeding voor passagiers Corendon

De passagiers vlogen van Portugal naar Nederland. Corendon annuleerde de vlucht en de passagiers werden overgeboekt naar een andere vlucht. Uiteindelijk kwamen ze met een vertraging van 48 uur aan op hun eindbestemming. Op grond van artikel 7 van de Verordening is Corendon verplicht tot een vergoeding van € 400,- per persoon (totaal ruim € 10.000,-).

De rechtbank heeft Corendon bij verstek veroordeeld tot betaling. Deze juridische term zegt u misschien niets. Een verstekvonnis betekent niets meer dan dat Corendon niet op de zitting aanwezig was en de rechter, zonder dat Corendon erbij was, een uitspraak heeft gedaan. Deze uitspraak dient vervolgens aan Corendon te worden gegeven, dit heet betekenen. Nadat Corendon de uitspraak heeft gekregen, hebben zij vier weken om verzet in te stellen. Als Corendon verzet instelt, wordt de zaak opnieuw behandeld. Het zou dan dus zo kunnen zijn dat de uitspraak van de rechter anders uitvalt.

Corendon stelde echter pas na vijf weken verzet in. Dit is dus te laat! Corendon stelde dat de termijn niet was aangevangen omdat het vonnis niet was afgegeven aan een van de bestuurders, maar aan een medewerker op de vestigingslocatie. De rechter ging niet mee in dit verhaal. In het maatschappelijk verkeer geldt de afgifte aan een medewerker van Corendon als een daad van Corendon zelf. Met andere woorden: de passagiers mochten ervan uitgaan dat Corendon bekend was met het vonnis en de termijn.

Geen excuses dus! Corendon moet de passagiers gewoon betalen nu er sprake was van een vertraging van meer dan drie uur..

[1] Sturgeon versus Condor en Böck tegen Air France.

[2] ECLI:NL:RBNHO:2018:5738.

Geschreven door

Frederique Mackay-Beins

Partner

 
Maak een afspraak

Hilde Nobel

Juridisch medewerker

 
Maak een afspraak

Deel dit bericht



Laatste nieuws

14-09-2018 - door

Onrechtmatige (internet) publicaties en het strafrecht. Werkt dat?

Door: Margriet Koedooder Als advocaat krijg ik van individu... Lees meer

07-09-2018 - door

Student-stages

###   De Vos & Partners Advocaten is gedurende het hel... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3