+31 (0)20 2060700info@devos.nl
To Google or not to Google? – Een artikel van Landine Varela

To Google or not to Google? – Een artikel van Landine Varela

“Ik google dat even” of “hij heeft de betekenis van dat woord gegoogeld”. Niemand kijkt tegenwoordig meer raar op van dergelijke teksten nu het woord ‘googelen’ is opgenomen in de Woordenlijst Nederlandse Taal (het Groene Boekje) en dus wordt beschouwd als een geldig Nederlands woord. Een ontwikkeling waar Google Inc. vast niet blij mee zal zijn.

Onderscheidend vermogen kan in de loop van de tijd toenemen (inburgering) of afnemen (verwatering). 

De ultieme vorm van verwatering doet zich voor wanneer een merk tot de gebruikelijke benaming voor de gemerkte waar of dienst verwordt, oftewel een soortnaam wordt. Het gevolg hiervan is dat een dergelijk merk blootstaat aan vervallenverklaring of nietigverklaring en aldus uit het merkenregister wordt verwijderd.

Een mooi voorbeeld van een merk dat in de loop der jaren is verwaterd, is het merk ASPIRINE. Het farmaceutisch concern Bayer AG bracht de pijnstiller acetylsalicylzuur op de markt onder het merk ASPIRINE. Destijds was dit merk geschikt om deze pijnstiller te onderscheiden van dezelfde pijnstillers afkomstig van andere ondernemingen. Tegenwoordig wordt aspirine gebruikt om de pijnstiller in algemene zin aan te duiden, ongeacht van welke onderneming het afkomstig is.

Ook het Google-merk loopt al geruime tijd het risico om te verwateren of zelfs tot soortnaam te verworden, zo getuige een uitspraak van afgelopen week van de rechtbank in de Amerikaanse staat Arizona.

De eisers in deze zaak wilden 763 domeinnamen registreren, waaronder googlebarackobama.net en googledisney.com. Google heeft hier vanzelfsprekend tegen geageerd op basis van haar merkrechten. De eisers stelden zich op het standpunt dat het merk GOOGLE inmiddels tot soortnaam is verworden en om die reden nietig moet worden verklaard.

Gelukkig voor Google oordeelde de rechter dat het merk GOOGLE anno 2014 nog steeds voldoende onderscheidend vermogen bezit en dat het publiek het merk GOOGLE nog steeds associeert met de zoekmachine van Google Inc.

De inspanningen van Google om verwatering van haar merk te voorkomen, lijken dus vooralsnog hun vruchten af te werpen. Zo heeft Google in 2013 weten te bewerkstelligen dat het woord “ogooglebar” (“ongooglebaar”) van de lijst met nieuwe Zweedse woorden werd geschrapt. De definitie van het woord luidde namelijk: “iets wat niet op internet gevonden kan worden via een zoekmachine”. Google achtte deze definitie onacceptabel omdat het te algemeen was. Het woord “google” gebruiken om te verwijzen naar zoekmachines in algemene zin, leidt immers tot verwatering. In de definitie moest opgenomen worden dat iets ongooglebaar is wanneer het niet via Google kan worden gevonden. De Zweedse Taalraad weigerde dit en schrapte het woord dus maar helemaal van de lijst.

Landine Varela</a>

Deel dit bericht



Laatste nieuws

15-02-2019 - door

Doorstart in faillissement B.V. Hotel Operational Services

Ons kantoor is trots dat in het faillissement van B.V. Hotel... Lees meer

04-02-2019 - door

Els Doornhein bij Kassa in de tv uitzending over de klachttermijn voor consumenten

In de tv uitzending van Kassa d.d. 2 februari 2019 kwam Els ... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Created by Supreme being 21.3