+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Youtubers en Vloggers lopen kans op boetes na invoering nieuwe Mediawet

Youtubers en Vloggers lopen kans op boetes na invoering nieuwe Mediawet

De nieuwe Nederlandse Mediawet[1] die geldt per 1 november 2020 verbiedt Youtubers en Vloggers o.a. sluikreclame te maken. Dit is in de zomer ook aangekondigd door minister Slob[2]. In het FD verscheen vandaag een artikel[3] (door veel media[4] opgepikt) over het verdienmodel van de vloggers wat in gevaar zou komen door het niet meer mogen aanprijzen van producten (tegen betaling).

In Nederland zijn hier twee belangrijke instanties te onderscheiden. De Reclame Code Commissie (een orgaan van de Nederlandse Stichting Reclame Code, dat beoordeelt of een reclame-uiting voldoet aan de Nederlandse Reclame Code; een initiatief van de reclamewereld zelf, en kan geen boetes opleggen) en Het Commissariaat voor de Media (een zelfstandig bestuursorgaan dat bij wet is aangesteld voor het houden van toezicht op naleving van -onder andere- de Mediawet; kan wél boetes opleggen).

Eerder is Enzo Knol[5] berispt in een procedure die door de Reclame Code Commissie[6] was gestart; Enzo was ineens wel érg enthousiast over Boerderij Chips. Deze berisping heeft onder andere geresulteerd in de toevoeging onder de bewuste video op Youtube; ‘Deze video is mede mogelijk gemaakt door Boerderijchips van Hoeksche Hoeve B.V.’[7].

Wat na invoering van de nieuwe Mediawet wel en niet mag, is in een handige ‘routekaart’ door Het Commissariaat voor de Media opgesteld[8].

Belangrijk voor Vloggers en Youtubers is dat ze -omdat ze een ‘kanaal’ bezitten op Youtube- beboet zouden kunnen worden indien ze toch gebruik maken van reclameuitingen, en zich niet aan de regels houden. Daar komen dan de toezichtkosten van jaarlijks € 220,- aan het Commissariaat voor de Media en € 400,- voor de Kijkwijzer (onderdeel van het NICAM) bij. Er mag geen overmatige aandacht voor het product zijn, en productplaatsing is o.a. verboden in video’s voor kinderen jonger dan twaalf jaar.

Ik lees in het FD dat de ‘nieuwe regels niet gelden voor posts op sociale media als Instagram’. Of dat houdbaar is moet volgens mij nog blijken; Een Youtube-kanaal kan je ook als sociaal kanaal zien waar je reacties kan geven op de ‘posts’ van gebruikers. En qua bereik zijn de platformen ook vergelijkbaar; Youtube heeft ongeveer 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland, en Instagram 3,4 miljoen[9].

Een Youtube-filmpje van Enzo Knol (op dit moment 2,5 miljoen Youtube-abonnees), wordt al snel 500.000 keer bekeken[10]. Dan is het bereik in theorie net zo groot als bijvoorbeeld een aflevering van het populaire programma First Dates[11] (555.000 kijkers) waar afgelopen weekend een Nederlandse Instagrammer al tot ‘Influencer’ werd bestempeld met 481.000 Instagramvolgers[12].

Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste boetes, hoe hoog ze zijn, en of ze worden aangevochten.

Dit artikel verscheen het eerst op devos.nl op 11 november 2020. Victor den Hollander (vdenhollander@devos.nl)

 

[1] https://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/2020-11-01

[2] https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/09/02/minister-slob-wijzigt-mediawet-om-toekomst-publieke-omroep-te-versterken

[3] https://fd.nl/economie-politiek/1363549/vloggers-mogen-geen-producten-meer-aanprijzen-verdienmodel-in-gevaar

[4] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/verdienmodel-vloggers-op-de-schop-producten-aanprijzen-in-ruil-voor-geld-mag-niet-meer~b09303f3/

https://www.villamedia.nl/artikel/ddma-wil-duidelijkheid-van-commissariaat-over-mediawet-voor-youtubers

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/vlogger-mag-geen-producten-meer-aanprijzen-verdienmodel-gevaar/

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5196238/verbod-vlogger-producten-aanprijzen-verdienmodel

https://www.nu.nl/media/6089646/vloggers-mogen-producten-niet-meer-onbenoemd-aanprijzen-in-ruil-voor-geld.html

[5] Zie hierover o.a. de bijdrage van Margriet Koedooder uit januari 2020; https://www.devos.nl/nieuws/reclamerecht-leermoment-voor-influencers-en-vloggers-knolpower-en-boerderijchips-op-de-vingers-getikt

[6] https://www.ie-forum.nl/artikelen/betaalde-samenwerking-vlogger-en-hoeksche-hoeve-resulteert-w-l-in-reclame-uiting

[7] https://www.youtube.com/watch?v=9mqtShGG_2E&feature=emb_title&ab_channel=EnzoKnol

[8] https://www.cvdm.nl/sites/default/files/files/Infosheet%20de%20regels%20voor%20commerci%C3%ABle%20mediadiensten%20op%20aanvraag.pdf

[9] https://thebigstory.nl/social-media-in-nederland-in-2020-facebook-stijgt-licht-instagram-stijgt-sterk/

[10] https://www.internetsuccesgids.nl/inkomen-enzoknol-hoeveel-verdiend-hij/

[11] https://kijkonderzoek.nl/

[12] Jill van Dooren; https://www.instagram.com/jilllvd/?hl=nl

Geschreven door

Victor den Hollander

Advocaat

 
Maak een afspraak

Deel dit bericht



Laatste nieuws

12-11-2020 - door

Rick de Boer beëdigd!

Op 11 november 2020 is onze collega Rick de Boer beëdigd. Fr... Lees meer

11-11-2020 - door

Youtubers en Vloggers lopen kans op boetes na invoering nieuwe Mediawet

De nieuwe Nederlandse Mediawet[1] die geldt per 1 november 2... Lees meer

Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Website by Omelette Du Fromage