+31 (0)20 2060700info@devos.nl
Victor den Hollander

Victor den Hollander

Advocaat

Victor den Hollander (1985) is in 2012 afgestudeerd van de Universiteit Leiden in de afstudeerrichting Civiel Recht en scriptie in het Intellectuele Eigendom. Hij heeft zijn juridische kennis en ervaring in het veld van het intellectueel eigendomsrecht vervolgens in de praktijk eigen gemaakt. Met een focus op auteursrecht en de bescherming van creativiteit in de breedste zin.

Na zijn studie heeft hij een jaar bij een Amsterdamse startup in duurzame energie gewerkt om daarna 4 jaar ervaring op te doen in de inbreukbestrijding in de entertainmentindustrie. Met name juridische ICT-problemen, opsporing en (online) handhaving op het gebied van auteursrecht en onrechtmatige daad kennen voor hem geen geheimen meer. Victor weet als geen ander zijn weg op internet. Sinds enkele jaren werkt hij als advocaat voor de creatieve industrie, in het bijzonder intellectueel eigendom, auteursrecht, online platforms, muziek, (digitale) media en entertainment.

In zijn vrije tijd geniet hij van film, muziek, lezen en reizen.




Recente blog berichten • Victor den Hollander

05-11-2021 - door Victor den Hollander

Wendy’s uit de VS verliest zaak tegen de Nederlandse Wendy’s

De Zeeuwse snackbarketen Wendy’s uit Goes heeft zich -nu al 21 jaar- als een David tegen Goliath met succes tegen het grote Amerikaanse geweld van het megaconcern Wendy’s weten te verdedigen.[1] Dit valt te lezen in het recente arrest van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch.[2] In dit arrest wordt het vonnis uit 2017[3] bekrachtigd. Het doet denken aan procedures uit 2009 en eerder van het Amerikaanse Budweiser. Die hebben in een soortgelijk geschil[4] hun meerdere moeten erkennen in een ‘Europese dwerg’. In dat geval ging het om de Tsjechische brouwerij met de naam ‘Budejovicky Budvar’, die de merknaam ‘Budweiser’ al eerder op de Europese markt had geïntroduceerd in Duitsland en Oostenrijk.[5] Dat is één van de redenen dat wij hier in Nederland nog steeds geen Budweiser in het schap aantreffen. Hoewel het één van de sterkste merken wereldwijd is,[6] wordt het in Nederland enkel onder de naam ‘Bud’ verkocht.[7] Mocht je ergens toch een tapbier van ‘Budweiser’ drinken, dan komt het waarschijnlijk uit Tsjechië. Deze bijdrage verscheen het eerst op 5 november 2021 op www.devos.nl en is geschreven door Victor den Hollander   [1] De vergelijking van een Gallisch dorpje t.o.v. het Romeinse Rijk wordt ook wel eens gemaakt, zoals te lezen viel in het artikel van Adformatie https://www.adformatie.nl/merkstrategie/zeeuwse-snackbar-houdt-21-jaar-stand [2] https://www.ie-forum.nl/artikelen/snackbar-wendy-s-mag-beneluxmerk-wendy-s-behouden [3] https://www.ie-forum.nl/artikelen/normaal-merkgebruik-door-lokale-buurtsnackbar-wendy-s-voor-horeca [4] https://www.recht.nl/36341/brouwer-anheuser-busch-verliest-slag-om-merknaam-budweiser/ [5] De Tsjechische brouwerij is gevestigd in Budejovicky, oftewel Budweiser in het Duits. [6] https://www.statista.com/statistics/267937/brand-value-of-the-leading-10-beer-brands-worldwide/ [7] https://www.ah.nl/producten/product/wi491769/bud-krat

Lees meer

05-11-2021 - door Victor den Hollander

Roblox en Axie Infinity, geld verdienen met gamen?

Bekend zijn de verhalen over e-sporters die tegen betaling meedoen aan League of Legends- of FIFA toernooien. Dat spelers daarmee geld verdienen is een bijkomstigheid, maar niet een geïntegreerd onderdeel van de game. Er zijn nu games ontwikkeld waar dit wel echt in is geïntegreerd en waar een speler dus door het creëren van (in-game) content geld kan verdienen. In deze games wordt cryptovaluta en blockchaintechnologie gebruikt om dit mogelijk te maken. In het kader van de Web 3.0-artikelen van mijn collega Margriet Koedooder die ik eerder las[1], is deze nieuwe ontwikkeling interessant om in de gaten te houden. Axie Infinity (AXS) Het Vietnamese bedrijf Sky Mavis heeft cryptovaluta[2] gebruikt om een nieuw soort videogame op te zetten, één waarin een inkomen kan worden verdiend door het spel te spelen. Deze game, Axie Infinity[3], maakt gebruik van een eigen cryptovaluta in het spel; deze cryptovaluta heet AXS. Deze geldeenheden kunnen gebruikt worden om de ontwikkeling van je avatar (of: karakter) te beïnvloeden, nieuwe avatars te ontwikkelen en uiteindelijk de avatars te verhandelen. Axie Infinity is een soort Pokémon, maar dan op de blockchain. Dat geeft de zekerheid dat er niet gefraudeerd kan worden met de levels van de karakters; die monsters worden immers decentraal opgeslagen. Het spel laat de speler op basis van ‘turn-based’ situaties vechten tussen teams van drie verschillende monsters, bekend als ‘Axies’; elke Axie heeft krachten die behoren bij het type monster (insect, vogel, plant, etc.) en hun verschillende lichaamsdelen, welke spelers kunnen ontwikkelen door het spel te spelen. Omdat de Axies zijn opgeslagen op Axie’s eigen blockchain, moeten bestaande eigenaars Axie’s “kweken” door valuta uit te geven die ze in het spel hebben verdiend (door middel van de gevechten) of hebben gekocht op een beurs[4]. De in-game prestaties kunnen vervolgens worden verkocht voor echt geld, waardoor de spelers een (echt, of: offline) inkomen kunnen genereren. Er zijn spelers die nu duizenden dollars per maand verdienen met het spelen van Axie Infinity. Als Axie Infinity in het huidige tempo blijft groeien, zal dat interessante gevolgen hebben, ook op cryptovaluta-gebied. De game Axie Infinity is echter niet de enige game die cryptovaluta gebruikt als basis voor de game. Ook andere games (zoals bijvoorbeeld Roblox) zijn in dat kader interessant om te volgen. Roblox (Robux) Afgelopen weekend ontstond ophef omdat het (kinder)spel Roblox tijdelijk offline was met als resultaat dat ouders niet wisten wat ze met hun kinderen aan moesten.[5] Het spel Roblox is onder kinderen namelijk mateloos populair: het heeft wereldwijd dagelijks 45 miljoen gebruikers. Voornamelijk de corona-lockdowns heeft Roblox goed gedaan. Roblox lijkt op het populaire spel Minecraft, maar Roblox biedt mogelijkheden om als gamer, in-game, (mini)games te maken (in Roblox, dus). Die games kan je (kopen of) verkopen met de cryptovaluta ‘Robux’. Robux[6] wordt gebruikt om toegang te krijgen tot premium-content, om de door gebruikers gecreëerde spellen te spelen, en om spelpassen en andere in-game items te kopen. Ook met Robux in Roblox is het mogelijk om via het spelen van de game dit virtuele geld te verdienen en zo dit virtuele geld om te zetten in ‘echt’ geld[7]. Toekomst Roblox, Axie Infinity en AI Waar we nu op wachten, is dat er een slimmerik een tool op basis van AI ontwikkelt[8] die geautomatiseerde levels of content creëert, waardoor het niet meer de menselijke arbeid van de gamer is die via een digitale cryptovaluta wordt omgezet naar echt geld, maar dat je op basis van je programmeerkunsten je Axie extra levels kan geven of je Roblox-game kan (laten) ontwikkelen. In feite is dit vergelijkbaar met het minen van de cryptovaluta door middel van de rekenkracht van computers. Eigenlijk zijn dan je echte kosten, de energiekosten. Ik ga het volgen. Deze bijdrage verscheen het eerst op 5 november 2021 op www.devos.nl en is geschreven door Victor den Hollander  [1] https://www.devos.nl/nieuws/web3-0-een-nieuwe-kijk-op-eigendom-en-auteursrecht [2] https://www.coingecko.com/nl/coins/axie-infinity [3] Axie Infinity is van een Vietnamees bedrijf (Sky Mavis) wat in 2018 is opgericht, en nu wordt gewaardeerd op USD 3 miljard. [4] https://www.theverge.com/2021/10/13/22725083/axie-infinity-sky-mavis-blockchain-economy-game-pokemon [5]https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5264061/roblox-storing-melding-twitter-roblox-login-reacties-moeder [6] https://www.cnbc.com/2021/03/09/roblox-ipo-how-game-developers-built-a-30-billion-platform.html [7] https://www.pcmag.com/how-to/roblox-101-how-to-make-real-money-from-your-video-games [8] Of simpelweg het systeem weet te ‘hacken’

Lees meer

Oudere berichten



Werkt voor

diverse multinationals en andere (middel)grote ondernemingen, cliënten in muziek, media, internet en entertainment, artiesten en (startende) ondernemers.

Opleiding

Bachelor Rechtsgeleerdheid (2011, Universiteit Leiden), Master Privaatrecht (2012, Universiteit Leiden).

Rechtsgebieden

IE & ICT, Auteursrecht, Merkenrecht, Handelsnaamrecht, Privacy, Brand protection & enforcement, Media, Muziek & Entertainment, Muziekrecht, Mediarecht, Licensing

Expertises

Creatieve industrie, Entertainment en film, Poppodia en Festivals, Muziek, Reclame, media & communicatie, Software, Internet & ICT, Privacy, Software, Internet & ICT

Contact

t: 020-2060778
m: vdenhollander@devos.nl

   

Sla op met Vcard

Secretaresse

Ghizlan el Morabet

Office manager

t: 020-2060755

 


Copyright/Disclaimer © 2017 by De Vos & Partners N.V., Amsterdam, Nederland. All rights reserved. Website by Omelette Du Fromage